JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Bollestad sprer myter og faktafeil

Vi må skille mellom hva som skal løses av abortloven, og hva som skal løses andre steder.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frå markeringa av den internasjonale kvinnedagen i Oslo sentrum.

Frå markeringa av den internasjonale kvinnedagen i Oslo sentrum.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Frå markeringa av den internasjonale kvinnedagen i Oslo sentrum.

Frå markeringa av den internasjonale kvinnedagen i Oslo sentrum.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

4023
20240426
4023
20240426

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Abort

Olaug Bollestad har sin rett til å ytre seg om akkurat hva hun vil, og i abortspørsmålet har jeg ikke trua på å flytte hennes standpunkt. Men innlegget til Bollestad i Dag og Tid fredag 19. april inneholder en hel del faktafeil og mytespredning som hun burde holde seg for god til. Her er svar på noen av de feilslutningene og feiltolkningene som Bollestad gjør.

1. Nei, det er ikke et mål i seg selv å utvide grensen til uke 18.

Men det er et mål i seg selv at ingen mennesker skal oppleve ydmykende, nedverdigende situasjoner for å få lov til å bestemme over sin kropp. Jeg mener det hører til en fortid at kvinner må «få lov» til å velge hva som er riktig i deres liv. Vi vet ikke hva som er summen av den gravides vurderinger. Det vi derimot vet, er at kvinner som tar abort sent, i utgangspunktet planla å få et barn.

2. Det blir ikke flere senaborter fordi man utvider til uke 18.

Det finnes ikke belegg for å påstå at flere vil ta abort senere. Det er bare å se til land vi liker å sammenlikne oss med. Det eneste som endrer seg, er at man slipper en ekstra strafferunde i nemnd. For de aller, aller fleste får et «ja» uansett.

Over 90 prosent av alle aborter i Norge skjer før uke 9, faktisk.

«Vi må respektere at kvinner har ulike og unike livssituasjoner. Hvem er vi til å dømme?»

3. Vi må skille mellom hva som skal løses av abortloven, og hva som skal løses andre steder.

Abortloven kan kun si noe om hvilke lover og regler vi skal ha rundt abortrettighetene. Abortloven kan ikke si noe om prevensjonstilgang, velferdssamfunn eller universell utforming. Men det betyr ikke at vi ikke skal sikre bedre tilgang på prevensjon, et bedre velferdssamfunn og universell utforming. Men det kan ikke og bør ikke gjøres i abortloven. Det gjøres gjennom andre lover og politikkutvikling.

Det er feil å si at en utvidelse av abortrettigheter er det samme som å være imot et mangfoldig samfunn. Vil du ha et mangfoldig samfunn, jobb for at mennesker uavhengig av bakgrunn får jobb, bolig, fellesskap og kan komme seg på bussen, idrettsbanen og andre steder.

4. Vi er forent i kampen for livet.

Intet samfunn til noen tider har klart å hindre kvinner fra å avslutte svangerskap de ikke ønsker å fullbyrde, men da dør kvinnene òg. Vi er forent i kampen for livet, Bollestad.

5. KrF er ikke for dagens abortlov. KrF er imot aborttilgang.

For la én ting være klar, Bollestad leder et parti med primærstandpunkt som er et forbud mot abort, ikke å opprettholde dagens abortlov. Samfunn med begrenset tilgang til abort skaper ikke et samfunn uten abort. Vi får bare haugevis med ulovlige og utrygge aborter. Det fortjener ikke kvinnene.

Khamzy Gunaratnam (Ap)

Khamzy Gunaratnam (Ap)

Foto: Vidar Ruud / NTB

6. Les boka Abort – en etisk argumentasjon av Berit Austveg.

Jeg synes det er en hersketeknikk å påstå at jeg eller andre med meg ikke gjør oss etiske refleksjoner bare fordi vi er uenige med Olaug Bollestad og hennes likesinnede.

Kanskje vi nettopp har gjort de etiske vurderingene og kommet fram til at ingen kvinner bør tvinges til å bære fram et barn de ikke ønsker, og at det er ingen andre enn hun som bør bestemme over hennes kropp? Kanskje vi har reflektert rundt det faktum at ydmykende strafferunder i nemnd er uetiske all den tid det kun er kvinnen som vet hva som er best for henne, og kun kvinnen som skal leve med konsekvensene?

Mitt spørsmål til Bollestad er: Etter hennes vurdering, er det virkelig slik at en abort blir mer etisk av at det er en nemnd som godkjenner aborten, enn at kvinnen selv får bestemme det?

Vi må respektere at kvinner har ulike og unike livssituasjoner. Hvem er vi til å dømme?

La oss sikre en abortlov for 2024 som gjenspeiler praksis, og som respekterer de gravide og den unike livssituasjonen de er i. Det fortjener den gravide, kvinnene og samfunnet.

Les intervjuet med Kamzy Gunaratnam her: «Avfeiar abortkritikk frå KrF»

Kamzy Gunaratnam er kvinnehelsepolitisk talsperson for Arbeidarpartiet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Abort

Olaug Bollestad har sin rett til å ytre seg om akkurat hva hun vil, og i abortspørsmålet har jeg ikke trua på å flytte hennes standpunkt. Men innlegget til Bollestad i Dag og Tid fredag 19. april inneholder en hel del faktafeil og mytespredning som hun burde holde seg for god til. Her er svar på noen av de feilslutningene og feiltolkningene som Bollestad gjør.

1. Nei, det er ikke et mål i seg selv å utvide grensen til uke 18.

Men det er et mål i seg selv at ingen mennesker skal oppleve ydmykende, nedverdigende situasjoner for å få lov til å bestemme over sin kropp. Jeg mener det hører til en fortid at kvinner må «få lov» til å velge hva som er riktig i deres liv. Vi vet ikke hva som er summen av den gravides vurderinger. Det vi derimot vet, er at kvinner som tar abort sent, i utgangspunktet planla å få et barn.

2. Det blir ikke flere senaborter fordi man utvider til uke 18.

Det finnes ikke belegg for å påstå at flere vil ta abort senere. Det er bare å se til land vi liker å sammenlikne oss med. Det eneste som endrer seg, er at man slipper en ekstra strafferunde i nemnd. For de aller, aller fleste får et «ja» uansett.

Over 90 prosent av alle aborter i Norge skjer før uke 9, faktisk.

«Vi må respektere at kvinner har ulike og unike livssituasjoner. Hvem er vi til å dømme?»

3. Vi må skille mellom hva som skal løses av abortloven, og hva som skal løses andre steder.

Abortloven kan kun si noe om hvilke lover og regler vi skal ha rundt abortrettighetene. Abortloven kan ikke si noe om prevensjonstilgang, velferdssamfunn eller universell utforming. Men det betyr ikke at vi ikke skal sikre bedre tilgang på prevensjon, et bedre velferdssamfunn og universell utforming. Men det kan ikke og bør ikke gjøres i abortloven. Det gjøres gjennom andre lover og politikkutvikling.

Det er feil å si at en utvidelse av abortrettigheter er det samme som å være imot et mangfoldig samfunn. Vil du ha et mangfoldig samfunn, jobb for at mennesker uavhengig av bakgrunn får jobb, bolig, fellesskap og kan komme seg på bussen, idrettsbanen og andre steder.

4. Vi er forent i kampen for livet.

Intet samfunn til noen tider har klart å hindre kvinner fra å avslutte svangerskap de ikke ønsker å fullbyrde, men da dør kvinnene òg. Vi er forent i kampen for livet, Bollestad.

5. KrF er ikke for dagens abortlov. KrF er imot aborttilgang.

For la én ting være klar, Bollestad leder et parti med primærstandpunkt som er et forbud mot abort, ikke å opprettholde dagens abortlov. Samfunn med begrenset tilgang til abort skaper ikke et samfunn uten abort. Vi får bare haugevis med ulovlige og utrygge aborter. Det fortjener ikke kvinnene.

Khamzy Gunaratnam (Ap)

Khamzy Gunaratnam (Ap)

Foto: Vidar Ruud / NTB

6. Les boka Abort – en etisk argumentasjon av Berit Austveg.

Jeg synes det er en hersketeknikk å påstå at jeg eller andre med meg ikke gjør oss etiske refleksjoner bare fordi vi er uenige med Olaug Bollestad og hennes likesinnede.

Kanskje vi nettopp har gjort de etiske vurderingene og kommet fram til at ingen kvinner bør tvinges til å bære fram et barn de ikke ønsker, og at det er ingen andre enn hun som bør bestemme over hennes kropp? Kanskje vi har reflektert rundt det faktum at ydmykende strafferunder i nemnd er uetiske all den tid det kun er kvinnen som vet hva som er best for henne, og kun kvinnen som skal leve med konsekvensene?

Mitt spørsmål til Bollestad er: Etter hennes vurdering, er det virkelig slik at en abort blir mer etisk av at det er en nemnd som godkjenner aborten, enn at kvinnen selv får bestemme det?

Vi må respektere at kvinner har ulike og unike livssituasjoner. Hvem er vi til å dømme?

La oss sikre en abortlov for 2024 som gjenspeiler praksis, og som respekterer de gravide og den unike livssituasjonen de er i. Det fortjener den gravide, kvinnene og samfunnet.

Les intervjuet med Kamzy Gunaratnam her: «Avfeiar abortkritikk frå KrF»

Kamzy Gunaratnam er kvinnehelsepolitisk talsperson for Arbeidarpartiet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.

Foto: Andreas Roksvåg

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Syltynt

E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Meldingar
HeleneGuåker

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis