Samefiendtlig innlegg på trykk i Dag og Tid
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Dag og Tid har 25. februar trykket et innlegg av Unni Jakobsen, en signatur som er kjent for massiv antisamisk aktivitet i ulike kanaler – leserinnlegg, kommentarfelt og offentlige høringsuttalelser.
I høringsuttalelsene kan vi lese at Jakobsen mener samene ikke egentlig eksisterer fordi mange av oss (i likhet med alle andre i verden) har aner fra flere ulike folkeslag. Jakobsen tar til orde for «en omfattende DNA undersøkelse» av samer. Signaturen påstår videre at når gamle tekster bruker ordet «finn», det gamle ordet for samer i Norge, handler dette om andre folkeslag enn samene, og at samene er finlendere som kom til Norge etter 1809. Dette er selvfølgelig historieforfalsking. Jakobsen kommer også med hårreisende påstander som at å lære samisk kan påvirke barn helsemessig negativt, at samisk er et konstruert språk som er uforståelig for alle, at de som lærer samisk ikke lærer norsk funksjonelt, og mener at innføring av samisk i skolen er en sak for barnevernet.
I Dag og Tid påstår Jacobsen igjen at samene har kommet seint til Norge (men nå på 1600-tallet) og bygd opp sine reinflokker ved å stjele tamrein som norske bønder visstnok skal ha holdt. Påstanden er helt uten forankring i noe som helst. Jakobsen påstår også at 1700-tallets «Lappekodisill» ga samer rett til å føre over rein fra Sverige til Norge, mens den faktisk understreka at reindriftssamer fortsatt hadde rett til å bevege seg med reinflokkene sine slik som før de norsk-svenske grensene ble trukket. Og sånn fortsetter det.
I høringssvar henviser Jakobsen til organisasjonen EDLs nettside. Dette er en organisasjon som har utvikla seg til å bli antisamisk, med et miljø rundt seg som arbeider med å spre feilinformasjon om samisk historie, samisk språk, samepolitikk, og samiske rettigheter. De deltar særdeles aktivt på alle flater som åpner seg for dem, og drukner ut debatter om samiske forhold med desinformasjon.
Typisk for EDL-miljøets skribenter er at man henviser til historiske hendelser, dokumenter og endatil forskning for å oppnå et skinn av legitimitet. Dette kan fort imponere mange som ikke kjenner til saksforholdene. De som derimot vet hva det refereres til, gjenkjenner forvridningene og forfalskningene. Fagfolk som korrigerer dem, stemples som del av en slags samisk konspirasjon. EDL-historiefortellingene om samene som «nyankomne» til Norge sprer seg i fora på internett, og plukkes opp av andre miljøer.
Det er noe av en utmattelseskrig som bedrives her. Personer med veldig mye tid oversvømmer utvalgte fora, overdøver saklige motsvar, kommer med så mange feilaktige påstander at det krever enormt med tid å imøtegå dem, og dessuten blir det vanskelig å få plass i avisene til å imøtegå alle påstandene.
Avisredaksjoner kan gjerne diskutere hva de skal gjøre når de mottar leserinnlegg fra personer uten fagkunnskap som kommer med veldig radikale påstander om hvordan ting henger sammen, som for eksempel når en ikke-historiker kommer med ny og spennende «informasjon» om at samer kommer fra Sverige og har bygd opp reinflokkene sine ved å stjele norske bønders rein.
Det er også formuleringer i dette leserinnlegget som burde få noen varsellamper til å gå. For eksempel spør Jakobsen retorisk: «Passer samisk reindrift i en sivilisasjon?» Et motspørsmål kan være om historieforfalsking og spørsmål om grupper i samfunnet «passer inn i en sivilisasjon» hører hjemme på trykk i ei avis.