JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Orkestral essens

Staatskapelle Weimar spelar orkesterutdrag frå Wagners operameisterverk om drakedreparen Sigurd.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Valkyrjerittet, slik den britiske målaren William T. Maud såg det føre seg i 1890.

Valkyrjerittet, slik den britiske målaren William T. Maud såg det føre seg i 1890.

Valkyrjerittet, slik den britiske målaren William T. Maud såg det føre seg i 1890.

Valkyrjerittet, slik den britiske målaren William T. Maud såg det føre seg i 1890.

3687
20170922
3687
20170922

CD

Richard Wagner:

Der Ring ohne Worte

Staatskapelle Weimar; dir.: Hansjörg Albercht. Oehms 2017

Standard-
innspelinga:

Richard Wagner:

Der Ring ohne Worte

Berliner Philharmoniker; dir.: Lorin Maazel. Telarc 1988.

Den firdelte operasyklusen Der Ring des Nibelungen, som me på norsk plar kalla Nibelungenringen eller kort og godt «Ringen», er Richard Wagners (1813–1883) største og viktigaste verk. Librettoen (songtekstane) laga han sjølv, inspirert av Nibelungenlied, eit helteepos frå 1200-talet som blei gjenoppdaga på 1700-talet. Verket er tufta på fellesgermansk sogestoff med rot i historiske hendingar frå folkevandringstida som me òg finn i Den eldre Edda. Det er vel fyrst og fremst på grunn av Wagners tonesetjing at soga blei opphøgd til tysk nasjonalepos på 1800-talet, med drakedreparen Siegfried (i norske kjelder kalla Sigurd Fåvnesbane) som nasjonalhelt, ei sogedyrking som kuliminerte – og perverterte – under nasjonalsosialismen.

Gesamtkunstwerk

Med desse operaane la Wagner grunnen for ein ekte tysk romantisk opera, noko alle samtidige tyske komponistar, mellom dei Schumann og Mendelssohn, hadde mislukkast med. Men sjølv om sogene er germanske, er den formal-
estetiske ideen gresk: Etter førebilete av den klassiske tragedien skulle musikk, poesi, dans og biletkunst her smeltast saman til eitt einskapleg kunstverk, noko tyskarane kallar «Gesamtkunstverk». Nærare 16 timar tek det å framføra heile «Ringen», difor blir han på operafestivalar vanlegvis – og heldigvis! – fordelt på fire kveldar. 

Ringen utan ord

Om du ikkje orkar å pådra deg heile «Ringen», er dirigenten Hansjörg Albercht og Staats-
kapelle Weimars nye album Der Ring ohne Worte («Ringen utan ord») midt i blinken. Her får me på ein dryg time nemleg nyta dei storfelte orkesterstykka i syklusen. Dei fyrste arrangementa av verket som rein orkestermusikk, var det komponisten sjølv som stod for. Men det var den amerikanske dirigenten Lorin Maazel og Berlinarfilharmonikarane som for fyrste gong spelte inn syklusen i denne kondenserte forma på eit legendarisk album frå 1988.

Korleis står så den nye innspelinga seg i høve til den gamle med Berlinarfilharmonikarane? Lat oss ta to stikkprøvar.

Valkyrjerittet

Det lange forspelet til den fyrste operaen Rhingullet byrjar med ein basstone som ligg som demringsdisen over Rhinen. Or denne stig fyrst rolege treklangar av fjerne horn, så kjem skalaar frå fiolinane som glimer som milde solstrålar opp frå horisonten. Her er det meir malmfull, diffus bassklang på det gamle albumet, medan lydbiletet på det nye er slankare og framhevar solstrålane heller enn demringsdisen.

Den mest kjende satsen på plata er «Valkyrjerittet», forspelet til tredje akt i operaen Valkyrjen. I populærkulturen er han mellom anna nytta i krigsfilmen Apokalypse nå! frå 1979, der dei flygande valkyrjene (kvinnelege dødsvette, òg kalla skjoldmøyar) er bytte ut med kamphelikopter på jakt etter Viet Cong-soldatar. På den gamle innspelinga, som har eit noko høgare tempo, er det frå fyrste stund meir temperament og krigslyst over spelet, der særleg messingblåsarane får herja fritt. I den nye innspelinga er det derimot meir dynamiske nyansar og tydelegare artikulasjon; det kling rett og slett meir sivilisert.

Kva innspeling er så best? Den nye med Weimar-orkesteret har betre, meir detaljrik lyd på opptaket, medan den gamle med Berlin-orkesteret har meir levd liv ved seg. Eg likar dei begge – likevel er det nok den gamle eg oftast kjem til å putta i CD-spelaren.   

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Richard Wagner:

Der Ring ohne Worte

Staatskapelle Weimar; dir.: Hansjörg Albercht. Oehms 2017

Standard-
innspelinga:

Richard Wagner:

Der Ring ohne Worte

Berliner Philharmoniker; dir.: Lorin Maazel. Telarc 1988.

Den firdelte operasyklusen Der Ring des Nibelungen, som me på norsk plar kalla Nibelungenringen eller kort og godt «Ringen», er Richard Wagners (1813–1883) største og viktigaste verk. Librettoen (songtekstane) laga han sjølv, inspirert av Nibelungenlied, eit helteepos frå 1200-talet som blei gjenoppdaga på 1700-talet. Verket er tufta på fellesgermansk sogestoff med rot i historiske hendingar frå folkevandringstida som me òg finn i Den eldre Edda. Det er vel fyrst og fremst på grunn av Wagners tonesetjing at soga blei opphøgd til tysk nasjonalepos på 1800-talet, med drakedreparen Siegfried (i norske kjelder kalla Sigurd Fåvnesbane) som nasjonalhelt, ei sogedyrking som kuliminerte – og perverterte – under nasjonalsosialismen.

Gesamtkunstwerk

Med desse operaane la Wagner grunnen for ein ekte tysk romantisk opera, noko alle samtidige tyske komponistar, mellom dei Schumann og Mendelssohn, hadde mislukkast med. Men sjølv om sogene er germanske, er den formal-
estetiske ideen gresk: Etter førebilete av den klassiske tragedien skulle musikk, poesi, dans og biletkunst her smeltast saman til eitt einskapleg kunstverk, noko tyskarane kallar «Gesamtkunstverk». Nærare 16 timar tek det å framføra heile «Ringen», difor blir han på operafestivalar vanlegvis – og heldigvis! – fordelt på fire kveldar. 

Ringen utan ord

Om du ikkje orkar å pådra deg heile «Ringen», er dirigenten Hansjörg Albercht og Staats-
kapelle Weimars nye album Der Ring ohne Worte («Ringen utan ord») midt i blinken. Her får me på ein dryg time nemleg nyta dei storfelte orkesterstykka i syklusen. Dei fyrste arrangementa av verket som rein orkestermusikk, var det komponisten sjølv som stod for. Men det var den amerikanske dirigenten Lorin Maazel og Berlinarfilharmonikarane som for fyrste gong spelte inn syklusen i denne kondenserte forma på eit legendarisk album frå 1988.

Korleis står så den nye innspelinga seg i høve til den gamle med Berlinarfilharmonikarane? Lat oss ta to stikkprøvar.

Valkyrjerittet

Det lange forspelet til den fyrste operaen Rhingullet byrjar med ein basstone som ligg som demringsdisen over Rhinen. Or denne stig fyrst rolege treklangar av fjerne horn, så kjem skalaar frå fiolinane som glimer som milde solstrålar opp frå horisonten. Her er det meir malmfull, diffus bassklang på det gamle albumet, medan lydbiletet på det nye er slankare og framhevar solstrålane heller enn demringsdisen.

Den mest kjende satsen på plata er «Valkyrjerittet», forspelet til tredje akt i operaen Valkyrjen. I populærkulturen er han mellom anna nytta i krigsfilmen Apokalypse nå! frå 1979, der dei flygande valkyrjene (kvinnelege dødsvette, òg kalla skjoldmøyar) er bytte ut med kamphelikopter på jakt etter Viet Cong-soldatar. På den gamle innspelinga, som har eit noko høgare tempo, er det frå fyrste stund meir temperament og krigslyst over spelet, der særleg messingblåsarane får herja fritt. I den nye innspelinga er det derimot meir dynamiske nyansar og tydelegare artikulasjon; det kling rett og slett meir sivilisert.

Kva innspeling er så best? Den nye med Weimar-orkesteret har betre, meir detaljrik lyd på opptaket, medan den gamle med Berlin-orkesteret har meir levd liv ved seg. Eg likar dei begge – likevel er det nok den gamle eg oftast kjem til å putta i CD-spelaren.   

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
New York-politiet storma 30. april Hamilton Hall ved Columbia University for å kaste ut Gaza-aktivistane som okkuperte bygningen.

New York-politiet storma 30. april Hamilton Hall ved Columbia University for å kaste ut Gaza-aktivistane som okkuperte bygningen.

Foto: Caitlin Ochs / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Morten A. Strøksnes

Guds vreide over Columbia

Fleire tusen amerikanske studentar er blitt arresterte for å demonstrere mot Israel. USAs normalt så sterke ytringsvern blir utfordra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa

UtanriksSamfunn
JeppeBentzen

Verda ifølgje Orbán

BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden
«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis