JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Den siste flamlendar

Giovanni de Macque teiknar tonebilete av dansande nymfer og fuglar i flukt i madrigalane sine.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

3021
20190125
3021
20190125

CD

Giovanni
de Macque:

Madrigali & Organ Works

Weser
Renaissance;
dir.: Manfred Cordes. CPO 2018

«Den flamske skulen» blir ho kalla, retninga i den vokale renessansemusikken som utvikla seg på byrjinga av 1400-talet i Flandern, området som i dag ligg på både nederlandsk, belgisk og fransk grunn. Stilen sameinar på vedunderleg vis streng polyfoni med uttrykkssterk klang, og påverknaden han i to hundreår hadde på den europeiske kunstmusikken, kan mest ikkje overvurderast. For flamske komponistar kledde dei høgaste musikarstillingane ved europeiske hoff og i katedralar, mellom anna i Venezia, der dei la grunnlaget for ein annan skule, «den venetianske», som i sin tur bana veg for barokkmusikken.

Fiamminghi

Musikken det tyske ensemblet Weser Renaissance spelar på dette albumet, er av ein av dei siste store flamlendarane, eller fiamminghi, som italienarane kalla dei: Giovanni de Macque (1548–1614), som kom til verda i Valenciennes i dagens Frankrike. Han blei utdanna ved hoffkapellet i Wien, var organist i San Luigi dei Francesi, den franske nasjonalkyrkja i Roma, og enda opp som kapellmeister ved hoffet til visekongen av Napoli.

Plata er fint programmert, med femstemmige madrigalar (verdslege vokalkomposisjonar) og reine orgelstykke – dei fyrste vitnar om de Macques evne til ekspressive tonemåleri, dei siste om den grunnlærde klaverstilen hans. Han greier nemleg å modulera til dei fjernaste toneartar utan at det kling kunstla.

Kjølig pust

Kva ligg så i omgrepet «ekspressive tonemåleri»? Det er evna til å understreka handlinga eller konkrete hendingar i librettoen (poesien) musikalsk. Lat oss ta to døme frå CD-en: Eit enkelt eksempel finst i den fyrste madrigalen, Cantan gl’augelli. Le Ninfe menan danz’, der me blir tekne med til det idyllisk-sorglause Arkadia på Peloponnes. «Nymfene dansar i krins og kveikjer hjarta til gjetarane», heiter det ein stad i diktet, noko Macque illustrerer ved brått å skifta til tredelt, valseaktig taktart.

Meir raffinerte tonemåleri finn me i Fuggia la notte, den madrigalen på plata som har vakrast poesi. Her er det ikkje eit mytologisk landskap som blir skildra, men ei landleg morgonstemning med morgonraude. «Og alle fuglar kringom på markene bryt den unge dagens togn», heiter det i diktet. Fuglane, eller rettare sagt flukta til fuglane, høyrer me i den bølgjande melodien i kvinnerøystene, medan den brotne togna er illustrert med stille pausar som blæs som kjølige pustar gjennom musikken.

De Macque er eit ukjent komponistnamn i dag; sjølv hadde eg aldri høyrt om han. Musikken hans er heller ikkje epokegjerande på noko vis, men solid komponert innan sin stil. Og ikkje minst gjev han fine høve til skifterike og fantasifulle tolkingar – dette får songarane i Weser Renaissance godt til, med elegant deklamasjon og klokkerein intonasjon.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Giovanni
de Macque:

Madrigali & Organ Works

Weser
Renaissance;
dir.: Manfred Cordes. CPO 2018

«Den flamske skulen» blir ho kalla, retninga i den vokale renessansemusikken som utvikla seg på byrjinga av 1400-talet i Flandern, området som i dag ligg på både nederlandsk, belgisk og fransk grunn. Stilen sameinar på vedunderleg vis streng polyfoni med uttrykkssterk klang, og påverknaden han i to hundreår hadde på den europeiske kunstmusikken, kan mest ikkje overvurderast. For flamske komponistar kledde dei høgaste musikarstillingane ved europeiske hoff og i katedralar, mellom anna i Venezia, der dei la grunnlaget for ein annan skule, «den venetianske», som i sin tur bana veg for barokkmusikken.

Fiamminghi

Musikken det tyske ensemblet Weser Renaissance spelar på dette albumet, er av ein av dei siste store flamlendarane, eller fiamminghi, som italienarane kalla dei: Giovanni de Macque (1548–1614), som kom til verda i Valenciennes i dagens Frankrike. Han blei utdanna ved hoffkapellet i Wien, var organist i San Luigi dei Francesi, den franske nasjonalkyrkja i Roma, og enda opp som kapellmeister ved hoffet til visekongen av Napoli.

Plata er fint programmert, med femstemmige madrigalar (verdslege vokalkomposisjonar) og reine orgelstykke – dei fyrste vitnar om de Macques evne til ekspressive tonemåleri, dei siste om den grunnlærde klaverstilen hans. Han greier nemleg å modulera til dei fjernaste toneartar utan at det kling kunstla.

Kjølig pust

Kva ligg så i omgrepet «ekspressive tonemåleri»? Det er evna til å understreka handlinga eller konkrete hendingar i librettoen (poesien) musikalsk. Lat oss ta to døme frå CD-en: Eit enkelt eksempel finst i den fyrste madrigalen, Cantan gl’augelli. Le Ninfe menan danz’, der me blir tekne med til det idyllisk-sorglause Arkadia på Peloponnes. «Nymfene dansar i krins og kveikjer hjarta til gjetarane», heiter det ein stad i diktet, noko Macque illustrerer ved brått å skifta til tredelt, valseaktig taktart.

Meir raffinerte tonemåleri finn me i Fuggia la notte, den madrigalen på plata som har vakrast poesi. Her er det ikkje eit mytologisk landskap som blir skildra, men ei landleg morgonstemning med morgonraude. «Og alle fuglar kringom på markene bryt den unge dagens togn», heiter det i diktet. Fuglane, eller rettare sagt flukta til fuglane, høyrer me i den bølgjande melodien i kvinnerøystene, medan den brotne togna er illustrert med stille pausar som blæs som kjølige pustar gjennom musikken.

De Macque er eit ukjent komponistnamn i dag; sjølv hadde eg aldri høyrt om han. Musikken hans er heller ikkje epokegjerande på noko vis, men solid komponert innan sin stil. Og ikkje minst gjev han fine høve til skifterike og fantasifulle tolkingar – dette får songarane i Weser Renaissance godt til, med elegant deklamasjon og klokkerein intonasjon.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis