🎧 Felekoryfeen
I hendene på Enrico Gatti spelar det inga rolle om Assisi-sonatane er «ekte».
Klassikar: Den italienske komponisten Arcangelo Corelli (1653–1713).
Lytt til artikkelen:
CD
Arcangelo
Corelli (?):
The ’Assisi’ Sonatas
Ensemble Aurora; Enrico Gatti,
barokkfiolin. Glossa 2014
Arcangelo Corelli kviler mellom dei største. I Pantheon i Roma ligg han side om side med kunstfyrstar, som Rafael, og verdslege fyrstar, som kongane Viktor Emmanuel II og Umberto I av Italia. Så var då òg Corelli ein fyrste på musikken område: Som fiolinvirtuos la han meir enn nokon annan grunnlaget for den moderne fiolinteknikken på 1700- og 1800-talet, og som komponist blei han imitert gjennom heile barokken. Dette trass i at han berre publiserte seks opus, som berre er instrumentalmusikk.
Det han vantar i kvantitet, tok han att i kvalitet; me må nok til Beethoven i romantikken for å finna ein like sjølvkritisk og perfeksjonistisk komponist. Han blei ein klassikar medan han levde, for dei 72 einskildstykka gjekk straks inn i den kunstmusikalske kanonen som mønstergyldige – korkje Händels Concerti grossi eller Bachs «Brandenburgkonsertar» er tenkjelege utan Corellis førebilete.
Merkenamnet
Den italienske barokkfiolinisten Enrico Gatti står bak nokre av dei lekraste innspelingane av Corellis solo- og triosonatar. Det interessante albumet The ‘Assisi’ Sonatas frå 2014 tek utgangspunkt i at Corelli må ha komponert langt meir enn det som slapp gjennom sjølvsensuren og hamna på prent. Dette vitnar Corellis brev og andre samtidige skriftstykke om, som namngjev komposisjonar me ikkje kjenner til i dag. Det er overlevert mange handskrivne notar med namnet hans på, men desse var ofte forsynte med «merkenamnet» Corelli for å auka marknadsverdien (på same måte som signaturen til kjende målarkunstnarar gjerne blei forfalska).
Kompetent fylgjar?
Det notemanuskriptet Gatti tek føre seg på plata, dukka opp i eit klosterbibliotek i Assisi i 1963 og har vore omdiskutert sidan. Samlinga ber tittelen Sonate da Camera à Violino e Violoncello solo del Sig. Arcangelo Corelli og er sett saman av tolv sonatar for fiolin og bass. Sonatane har tre satsar: fyrst eit preludium, så to tidstypiske dansesatsar, til dømes «allemanda», «gavotta» eller «giga». Dei som kjenner personalstilen i Corellis verk, vil dra kjensel på den songlege melodiføringa og den klåre, avbalanserte harmoniseringa. Men så var det då òg nett desse stiltrekka andre komponistar imiterte.
Er Assisi-sonatane ukjende ungdomsverk av fiolinkoryfeen? Eller er det ein av dei mange kompetente fylgjarane hans som står bak? Musikkvitarane får diskutera saka vidare, medan me lyttar til den mjuke og fasettrike fiolintonen til Gatti – gjennom tiår med Corelli-studiar maktar han å utbrodera dei langsame satsane med vedunderlege ornament i Corelli-stil.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Arcangelo
Corelli (?):
The ’Assisi’ Sonatas
Ensemble Aurora; Enrico Gatti,
barokkfiolin. Glossa 2014
Arcangelo Corelli kviler mellom dei største. I Pantheon i Roma ligg han side om side med kunstfyrstar, som Rafael, og verdslege fyrstar, som kongane Viktor Emmanuel II og Umberto I av Italia. Så var då òg Corelli ein fyrste på musikken område: Som fiolinvirtuos la han meir enn nokon annan grunnlaget for den moderne fiolinteknikken på 1700- og 1800-talet, og som komponist blei han imitert gjennom heile barokken. Dette trass i at han berre publiserte seks opus, som berre er instrumentalmusikk.
Det han vantar i kvantitet, tok han att i kvalitet; me må nok til Beethoven i romantikken for å finna ein like sjølvkritisk og perfeksjonistisk komponist. Han blei ein klassikar medan han levde, for dei 72 einskildstykka gjekk straks inn i den kunstmusikalske kanonen som mønstergyldige – korkje Händels Concerti grossi eller Bachs «Brandenburgkonsertar» er tenkjelege utan Corellis førebilete.
Merkenamnet
Den italienske barokkfiolinisten Enrico Gatti står bak nokre av dei lekraste innspelingane av Corellis solo- og triosonatar. Det interessante albumet The ‘Assisi’ Sonatas frå 2014 tek utgangspunkt i at Corelli må ha komponert langt meir enn det som slapp gjennom sjølvsensuren og hamna på prent. Dette vitnar Corellis brev og andre samtidige skriftstykke om, som namngjev komposisjonar me ikkje kjenner til i dag. Det er overlevert mange handskrivne notar med namnet hans på, men desse var ofte forsynte med «merkenamnet» Corelli for å auka marknadsverdien (på same måte som signaturen til kjende målarkunstnarar gjerne blei forfalska).
Kompetent fylgjar?
Det notemanuskriptet Gatti tek føre seg på plata, dukka opp i eit klosterbibliotek i Assisi i 1963 og har vore omdiskutert sidan. Samlinga ber tittelen Sonate da Camera à Violino e Violoncello solo del Sig. Arcangelo Corelli og er sett saman av tolv sonatar for fiolin og bass. Sonatane har tre satsar: fyrst eit preludium, så to tidstypiske dansesatsar, til dømes «allemanda», «gavotta» eller «giga». Dei som kjenner personalstilen i Corellis verk, vil dra kjensel på den songlege melodiføringa og den klåre, avbalanserte harmoniseringa. Men så var det då òg nett desse stiltrekka andre komponistar imiterte.
Er Assisi-sonatane ukjende ungdomsverk av fiolinkoryfeen? Eller er det ein av dei mange kompetente fylgjarane hans som står bak? Musikkvitarane får diskutera saka vidare, medan me lyttar til den mjuke og fasettrike fiolintonen til Gatti – gjennom tiår med Corelli-studiar maktar han å utbrodera dei langsame satsane med vedunderlege ornament i Corelli-stil.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.
Foto: Eva Furseth
Retrobølgje på Haustutstillinga
Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.
Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.
Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB
Pengar er makt
Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.
Donald Trump og Kamala Harris handhelsa før presidentdebatten i vippestaten Pennsylvania på onsdag.
Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB
– Det viktigaste valet i manns minne
For USA handlar det komande presidentvalet om det amerikanske demokratiet, meiner skribent og forfattar Jan Arild Snoen.
Tidlegare president Donald Trump og visepresident Kamala Harris i presidentdebatten onsdag denne veka.
Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB