Når Kielland stig ned frå sokkelen
Det er 175 år sidan forfattaren Alexander L. Kielland blei fødd. No vert han feira med eit biografisk portrett på teaterscena.
Alexander L. Kielland (Espen Hana) stig ned frå sokkelen til sine to kvinner, Lisa (Malene Wadel i gult) og Beate (Marianne Holter i blått). I bakgrunnen ramnen (Matias Kuoppala) og Bjørnstjerne Bjørnson (Amund Harboe).
Foto: Grethe Nygaard / Rogaland Teater
Rogaland Teater, hovudscenen
Rolf Kristian Larsen:
Alexander
Regissør: Morten Joachim
Scenograf: Arne Nøst
Komponist: Ida Flåten Kampenhaug
Kostyme/lyd: Ragnhild Anda Tengesdal
Ljos: Trygve Andersen
Maskør: Jill Tonje Holter
To timar med pause
Stykket handlar lite om det Kielland skreiv. Alexander er i staden ei sorgmunter tolking av kven han var som person, og korleis han kjempa for å bli forfattar. Diverre er heilskapen blitt for snill.
Dramatikardebutant Rolf Kristian Larsen har henta stoff frå brev som Kielland skreiv. Stykket opnar med at han har stige ned frå sokkelen på torget i Stavanger. No mimrar diktaren om livet med kona Beate, som han fekk fire barn med. Mellom dei sit ein svær ramn – spela av ein skodespelar i blåsvart kostyme med nebb – og varslar død. «Eg skulle ha fiska meir på Jæren», sukkar Kielland, «eg skulle ha drukke og ete mindre», men også arbeidd mindre og vore meir med barna.
Metaforisk tyngd
Ramnen i rammeforteljinga har metaforisk tyngd til å minne om alt som ikkje var enkelt for diktaren. Men han burde vore brukt meir undervegs som trugande figur for å understreke at motstanden Kielland møtte, skada sjølvkjensla.
Kielland vart etter romanane sine om klasseskilnader og trongsyn i samfunnet rekna som ein av fire store, saman med Ibsen, Bjørnson og Jonas Lie. Men han vart nekta diktargasje i 1884 då presten Lars Oftedal åtvara Stortinget mot den ugudelege Kielland.
Skodespelar Espen Hana gjer ei framifrå rolle som Kielland. Hans uvørdne tone gjer han menneskeleg der han slåst med manglande sjølvtillit: Unge Kielland drar på fest til Versailles og blir kjend med Bjørnson; han kranglar med ein streng far og søker trøyst hos ei kjærleg mor; då han er 13, døyr ho og vert erstatta av ei streng stemor; forfattaren blir til slutt borgarmeister i heimbyen og amtmann i Molde, men slit med helsa og skriv lite dei siste åra han lever.
Den omkalfatra kronologien synest tidvis noko rotete, men det hjelper med metakommentarar frå skodespelarar som fortel at no er vi i 1878 eller 1891. Rundt Hana fyk eit ensemble på fire inn og ut av ulike roller og kostyme. Scenene er godt og kjapt regisserte av Morten Joachim, i ein elegant scenografi signert Arne Nøst.
For snilt
Då Tor Obrestad i 1996 gav ut Kielland-biografien Sannhetens pris, fekk han tyn fordi han hevda at diktaren i 1872 fekk ein son med Lisa Aarre frå Jæren same år som han gifta seg med Beate. Det «uekte» barnet, Bernhard, vart plassert i fosterheim. Først i 2013 blei det stadfesta gjennom DNA-testar at guten var son av Alexander og Lisa.
No avdøde Obrestad ville ha vorte særs nøgd med at farskapet er udiskutabelt i Alexander. Kielland elska to kvinner og fekk barn med begge. Lisa er ypparleg spela på brei jærdialekt av Malene Wadel. Beate blir omsorgsfullt tolka av Marianne Holter.
Men heilskapen blir for snill. Det burde ha gneistra av at ekteskapet ikkje kan ha vore enkelt. Og desillusjonen mot slutten av livet burde ha pikka skarpt som eit ramnenebb i Kielland si sjølvframstilling.
Alexander går no på Rogaland Teater. Frå 28. januar 2025 vert stykket spela på Haugesund teater.
Kristin Aalen
Kristin Aalen er teaterkritikar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rogaland Teater, hovudscenen
Rolf Kristian Larsen:
Alexander
Regissør: Morten Joachim
Scenograf: Arne Nøst
Komponist: Ida Flåten Kampenhaug
Kostyme/lyd: Ragnhild Anda Tengesdal
Ljos: Trygve Andersen
Maskør: Jill Tonje Holter
To timar med pause
Stykket handlar lite om det Kielland skreiv. Alexander er i staden ei sorgmunter tolking av kven han var som person, og korleis han kjempa for å bli forfattar. Diverre er heilskapen blitt for snill.
Dramatikardebutant Rolf Kristian Larsen har henta stoff frå brev som Kielland skreiv. Stykket opnar med at han har stige ned frå sokkelen på torget i Stavanger. No mimrar diktaren om livet med kona Beate, som han fekk fire barn med. Mellom dei sit ein svær ramn – spela av ein skodespelar i blåsvart kostyme med nebb – og varslar død. «Eg skulle ha fiska meir på Jæren», sukkar Kielland, «eg skulle ha drukke og ete mindre», men også arbeidd mindre og vore meir med barna.
Metaforisk tyngd
Ramnen i rammeforteljinga har metaforisk tyngd til å minne om alt som ikkje var enkelt for diktaren. Men han burde vore brukt meir undervegs som trugande figur for å understreke at motstanden Kielland møtte, skada sjølvkjensla.
Kielland vart etter romanane sine om klasseskilnader og trongsyn i samfunnet rekna som ein av fire store, saman med Ibsen, Bjørnson og Jonas Lie. Men han vart nekta diktargasje i 1884 då presten Lars Oftedal åtvara Stortinget mot den ugudelege Kielland.
Skodespelar Espen Hana gjer ei framifrå rolle som Kielland. Hans uvørdne tone gjer han menneskeleg der han slåst med manglande sjølvtillit: Unge Kielland drar på fest til Versailles og blir kjend med Bjørnson; han kranglar med ein streng far og søker trøyst hos ei kjærleg mor; då han er 13, døyr ho og vert erstatta av ei streng stemor; forfattaren blir til slutt borgarmeister i heimbyen og amtmann i Molde, men slit med helsa og skriv lite dei siste åra han lever.
Den omkalfatra kronologien synest tidvis noko rotete, men det hjelper med metakommentarar frå skodespelarar som fortel at no er vi i 1878 eller 1891. Rundt Hana fyk eit ensemble på fire inn og ut av ulike roller og kostyme. Scenene er godt og kjapt regisserte av Morten Joachim, i ein elegant scenografi signert Arne Nøst.
For snilt
Då Tor Obrestad i 1996 gav ut Kielland-biografien Sannhetens pris, fekk han tyn fordi han hevda at diktaren i 1872 fekk ein son med Lisa Aarre frå Jæren same år som han gifta seg med Beate. Det «uekte» barnet, Bernhard, vart plassert i fosterheim. Først i 2013 blei det stadfesta gjennom DNA-testar at guten var son av Alexander og Lisa.
No avdøde Obrestad ville ha vorte særs nøgd med at farskapet er udiskutabelt i Alexander. Kielland elska to kvinner og fekk barn med begge. Lisa er ypparleg spela på brei jærdialekt av Malene Wadel. Beate blir omsorgsfullt tolka av Marianne Holter.
Men heilskapen blir for snill. Det burde ha gneistra av at ekteskapet ikkje kan ha vore enkelt. Og desillusjonen mot slutten av livet burde ha pikka skarpt som eit ramnenebb i Kielland si sjølvframstilling.
Alexander går no på Rogaland Teater. Frå 28. januar 2025 vert stykket spela på Haugesund teater.
Kristin Aalen
Kristin Aalen er teaterkritikar.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.