JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

For fire hender

Klaverversjonen av Stravinskijs Vårofferet er krass kost.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Leif Ove Andsnes og Marc-André Hamelin (i framgrunnen) bak kvart sitt flygel i Grieghallen.

Leif Ove Andsnes og Marc-André Hamelin (i framgrunnen) bak kvart sitt flygel i Grieghallen.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Leif Ove Andsnes og Marc-André Hamelin (i framgrunnen) bak kvart sitt flygel i Grieghallen.

Leif Ove Andsnes og Marc-André Hamelin (i framgrunnen) bak kvart sitt flygel i Grieghallen.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

2826
20220610
2826
20220610

Festspelkonsert

Adams, R. Schumann, Debussy, Stravinskij:

Andsnes & Hamelin

Leif Ove Andsnes og
Marc-André Hamelin, klaver.
Grieghallen, fredag 3. juni

Konstellasjonen er ikkje vanleg: to pianistar bak kvart sitt konsertflygel i ein stor konsertsal, heilt utan noko orkester å gøyma seg bak. Då Leif Ove Andsnes byrja samarbeidet med den kanadiske kollegaen Marc-André Hamelin i 2017, var han open om at slikt kunne koma i konflikt med den kunstnarlege og tekniske intimsona til ein profesjonell pianist: «De fleste pianister er litt redde for dette, fordi det føles sårbart når to pianister har forskjellige anslag, på grunn av instrumentets natur og følsomhet i strengene. Bare det å føle timingen og rytmen sammen kan være veldig utfordrende.»

Eg veit ikkje korleis dei fyrste øvingane deira høyrdest ut, men under konserten i Grieghallen lét det for det meste dønn presist og samstemt. Dei beste partia var likevel der dei våga å dyrka ulikskapen – med kvar sin anslagstype og timing.

Mødesamt

Alle verka på programmet var for to klaver. Det opna med ei kraftoppvisning i samspel: amerikanske John Adams’ (fødd 1947) Hallelujah Junction frå 1996, som er bygd opp av små motiv utvikla gjennom stadige repetisjonar. Eit kvarter varte det, og det var mødesamt å lytta til.

Overgangen kunne ikkje vore større til den tyske romantikaren Robert Schumanns (1810–1856) Seks studiar i kanonisk form, op. 56 (1845). Desse studiane er eigentleg komponerte for «pedalflygel», ein spesiell type klaver med pedal som organistar kunne øva åleine på. (Før ein utvikla orgel med elektrisk driven belg, måtte organisten alltid ha med seg nokon til å driva belgen.) Fleire av kanonane (stykke der to eller fleire stemmer etter kvarandre spelar den same melodien) er yndige atterklangar av barokken. Men dei har òg ein eigen svip av songleg romantikk.

Nytt nivå

Transkripsjonen av Schumann-kanonane blei gjord av Claude Debussy (1862–1918). Av denne franske impresjonisten spelte dei I kvitt og svart, ein suite i tre satsar komponert krigssommaren 1915. Som Andsnes påpeikte – han greip til mikrofonen fleire gonger – er verket fullt av personlege og musikalske referansar. Mellom anna førekjem Luther-salmen «Vår Gud han er så fast ei borg» i andresatsen, som symbol på det militaristiske Tyskland. I dette verket lyfte samspelet deira seg til eit nytt musikalsk nivå.

Debussy dediserte sistesatsen i suiten sin til den russiske komponisten Igor Stravinskij (1882–1971). Den barbariske Stravinskij-balletten Vårofferet (1913) avslutta konsertprogrammet. Alle som har høyrt originalversjonen for orkester, veit at denne struttar av rå rytmikk og beisk harmonikk. Andsnes og Hamelin synte oss at klaverversjonen kling endå beiskare og krassare.

Sjur Haga Bringeland

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Festspelkonsert

Adams, R. Schumann, Debussy, Stravinskij:

Andsnes & Hamelin

Leif Ove Andsnes og
Marc-André Hamelin, klaver.
Grieghallen, fredag 3. juni

Konstellasjonen er ikkje vanleg: to pianistar bak kvart sitt konsertflygel i ein stor konsertsal, heilt utan noko orkester å gøyma seg bak. Då Leif Ove Andsnes byrja samarbeidet med den kanadiske kollegaen Marc-André Hamelin i 2017, var han open om at slikt kunne koma i konflikt med den kunstnarlege og tekniske intimsona til ein profesjonell pianist: «De fleste pianister er litt redde for dette, fordi det føles sårbart når to pianister har forskjellige anslag, på grunn av instrumentets natur og følsomhet i strengene. Bare det å føle timingen og rytmen sammen kan være veldig utfordrende.»

Eg veit ikkje korleis dei fyrste øvingane deira høyrdest ut, men under konserten i Grieghallen lét det for det meste dønn presist og samstemt. Dei beste partia var likevel der dei våga å dyrka ulikskapen – med kvar sin anslagstype og timing.

Mødesamt

Alle verka på programmet var for to klaver. Det opna med ei kraftoppvisning i samspel: amerikanske John Adams’ (fødd 1947) Hallelujah Junction frå 1996, som er bygd opp av små motiv utvikla gjennom stadige repetisjonar. Eit kvarter varte det, og det var mødesamt å lytta til.

Overgangen kunne ikkje vore større til den tyske romantikaren Robert Schumanns (1810–1856) Seks studiar i kanonisk form, op. 56 (1845). Desse studiane er eigentleg komponerte for «pedalflygel», ein spesiell type klaver med pedal som organistar kunne øva åleine på. (Før ein utvikla orgel med elektrisk driven belg, måtte organisten alltid ha med seg nokon til å driva belgen.) Fleire av kanonane (stykke der to eller fleire stemmer etter kvarandre spelar den same melodien) er yndige atterklangar av barokken. Men dei har òg ein eigen svip av songleg romantikk.

Nytt nivå

Transkripsjonen av Schumann-kanonane blei gjord av Claude Debussy (1862–1918). Av denne franske impresjonisten spelte dei I kvitt og svart, ein suite i tre satsar komponert krigssommaren 1915. Som Andsnes påpeikte – han greip til mikrofonen fleire gonger – er verket fullt av personlege og musikalske referansar. Mellom anna førekjem Luther-salmen «Vår Gud han er så fast ei borg» i andresatsen, som symbol på det militaristiske Tyskland. I dette verket lyfte samspelet deira seg til eit nytt musikalsk nivå.

Debussy dediserte sistesatsen i suiten sin til den russiske komponisten Igor Stravinskij (1882–1971). Den barbariske Stravinskij-balletten Vårofferet (1913) avslutta konsertprogrammet. Alle som har høyrt originalversjonen for orkester, veit at denne struttar av rå rytmikk og beisk harmonikk. Andsnes og Hamelin synte oss at klaverversjonen kling endå beiskare og krassare.

Sjur Haga Bringeland

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis