Påske 1960
Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.
Edgar Allan Poe har i «The Haunted Palace» skrive ei syrgjeleg soge. Men kor sann! Du kan berre sjå deg attende, du som venteleg han gjorde, so ser du sanningi. Å ungdom! Kor gløggsynt du er!
Det er Poes ære at han vart trugen imot sitt livs svik. Det kom tidleg, venteleg alt i barneåri, men han vann ikkje yver det. Kven gjer elles det? Ingen. Den blomen som vert tidleg broten, vert ikkje som andre. Å lesa Poe er å møta sin ungdom att. Si såre lengsle, livsgru, dødsdrift og nevermore og sårmod.
Kva for? Ja seg det. Du veit det sjølv. Eg veit det i alle fall. Kva hjelper det å byrja å slå på vilje og Emerson? Nei, Poe. Trugen imot ditt nederlag, imot di ungdoms sorg, den æra skal du ha. Elles kunde ein gjerne skriva litt um Poe og hans stilling i verdslitteraturen. Her i landet vert han halden for ein av dei største lyrikarane i verdi.
Fyrste gong eg møtte navnet Edgar Allan Poe var i Essays av Nils Kjær. Det var ikkje måte på kor han kytte yver denne merkjelege versekunsten, serleg hugsar eg kva han sa um The Raven. Seinare har eg kome til eit litt anna syn, eg veit i alle fall at alle ikkje er so heilt samde med Kjær.
Dei som fyrst gjorde han verdskjend, var vel franskmenn. Poe vart ein heilag mann for Baudelaire, han bad kvar kveld forbøn for far sin, syster si – og Edgar Allan Poe, heiter det. Ettermennene til Baudelaire, symbolistane – tok yver Poe-dyrkingi, og det var vel frå dei Kjær hadde sitt syn på diktingi til denne underlege amerikanaren. Mallarmé sette um dikti hans og dikta sjølv ein sonett til Poe.
At desse franske giftbryggjarane lika Poe, er ikkje underleg; død og dødsredsle, skrymt og gravstemningar, sår mod og lengsle er mykje innhaldet i deira dikting òg.
No skal ein ikkje tru at Poe var nokon ukjend mann i engelsk og amerikansk bokheim. Og mange har ytt honom rettferd, millom dei sume av dei fremste. Whitman, endå so heilt ulik han var Poe, forstod godt å verdsetja honom, Tennyson òg.
Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Edgar Allan Poe har i «The Haunted Palace» skrive ei syrgjeleg soge. Men kor sann! Du kan berre sjå deg attende, du som venteleg han gjorde, so ser du sanningi. Å ungdom! Kor gløggsynt du er!
Det er Poes ære at han vart trugen imot sitt livs svik. Det kom tidleg, venteleg alt i barneåri, men han vann ikkje yver det. Kven gjer elles det? Ingen. Den blomen som vert tidleg broten, vert ikkje som andre. Å lesa Poe er å møta sin ungdom att. Si såre lengsle, livsgru, dødsdrift og nevermore og sårmod.
Kva for? Ja seg det. Du veit det sjølv. Eg veit det i alle fall. Kva hjelper det å byrja å slå på vilje og Emerson? Nei, Poe. Trugen imot ditt nederlag, imot di ungdoms sorg, den æra skal du ha. Elles kunde ein gjerne skriva litt um Poe og hans stilling i verdslitteraturen. Her i landet vert han halden for ein av dei største lyrikarane i verdi.
Fyrste gong eg møtte navnet Edgar Allan Poe var i Essays av Nils Kjær. Det var ikkje måte på kor han kytte yver denne merkjelege versekunsten, serleg hugsar eg kva han sa um The Raven. Seinare har eg kome til eit litt anna syn, eg veit i alle fall at alle ikkje er so heilt samde med Kjær.
Dei som fyrst gjorde han verdskjend, var vel franskmenn. Poe vart ein heilag mann for Baudelaire, han bad kvar kveld forbøn for far sin, syster si – og Edgar Allan Poe, heiter det. Ettermennene til Baudelaire, symbolistane – tok yver Poe-dyrkingi, og det var vel frå dei Kjær hadde sitt syn på diktingi til denne underlege amerikanaren. Mallarmé sette um dikti hans og dikta sjølv ein sonett til Poe.
At desse franske giftbryggjarane lika Poe, er ikkje underleg; død og dødsredsle, skrymt og gravstemningar, sår mod og lengsle er mykje innhaldet i deira dikting òg.
No skal ein ikkje tru at Poe var nokon ukjend mann i engelsk og amerikansk bokheim. Og mange har ytt honom rettferd, millom dei sume av dei fremste. Whitman, endå so heilt ulik han var Poe, forstod godt å verdsetja honom, Tennyson òg.
Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.
Fleire artiklar
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.
Foto: Another World Entertainment
Skrekkeleg skuffande
Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.
Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.
Foto: Samuel Hess
Mindre er meir
Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.
Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.
Foto: Laurent le Crabe
Oppussinga
Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Lite mat: Det er ikkje mykje mat å spore i 17. mai-biletarkivet til NTB, men Andrea (2) har iallfall fått is. Hurra!
Foto: Per Løchen /NTB
Mat på nasjonaldagen
Kva bør vi ete i dag om vi lèt årstida styre menyen?