JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei bok å tru på

Thomas Espevik skriv fram store, eksistensielle spørsmål i eit språk som insisterer på at her står noko på spel.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Thomas Espevik debuterer med ein roman om tru.

Thomas Espevik debuterer med ein roman om tru.

Foto: Flamme Forlag

Thomas Espevik debuterer med ein roman om tru.

Thomas Espevik debuterer med ein roman om tru.

Foto: Flamme Forlag

3758
20171027
3758
20171027

Roman

Thomas Espevik:

Hva ville Johannes gjort?

Flamme Forlag

Kva er tru? Det er noko ein ikkje veit. Det er derfor ein må tru. Men ein kjem ikkje inn på eit religiøst spor utan vidare, nokon må gå føre ein. I Thomas Espeviks debutroman Hva ville Johannes gjort? veks åtteåringen Johannes opp i ein kristen heim og blir forma deretter. Ikkje oppsiktsvekkande i seg sjølv, men Espevik held tematikken fram som einerådande, og kjem dermed i djupna av han.

Sadistiske godgutar

Forfattaren problematiserer kva det vil seie å vere ein kristen, i måten foreldra til Johannes er skildra på. Mora er opptatt av å vere ein god kristen, gjere kristelege ting og avstå frå alt ukristeleg, men ein kan mistenke at det er like mykje av vane og skikk som av eit gjennomtenkt val. Men vilja til å vere ein kristen er inderleg nok. Far sparkar til kattar, drep kjæledyrkaninar for å gjere dei om til mat, gliser av ulovleg tjuvfiske og ser lysteleg på Baywatch. Det er noko her som ikkje skårar på klassisk kristendom, men så er vel kristne menneske òg ufullkomme, som oss andre.

Lille Johannes og venegjengen hans er som småbarn flest: sadistar. Dei hiv kattar utfor stup, kastar stein på svaner og knip av venger og bein på insekt. Dei mobbar den svakaste guten i gata. Men Johannes er òg ein god gut (som småbarn flest), som ser seg rundt med eit klårt blikk og gryande klokskap.

Trua til Johannes blir sjølvsagt ikkje danna i eit vips, men over tid, og utan at han sjølv «merkar det» før han blir ungdom. Prosessen er ikkje på nokon måte dramatisk, men heller ikkje konfliktfri. Når vesle Johannes har halde på å drukne på ein badeplass fordi foreldra ikkje følgde med, heiter det: «Der var det en engel som passet på deg, sa mamma, men jeg svarte at det ikke var noen som helst som passet på meg.»

Noko står på spel

Ved første augnekast kan ein tru at boka er ei samling kortprosa, men ein godtar raskt at dei korte tekstane utgjer ein roman. Dei er alle små nedslag i den same barndomen, og forma krev at vi legg vekt på episodane, korleis dei er lada med tyding og med konsekvens for den Johannes blei.

I siste del gjer Espevik eit sprang i både stil og form – den vaksne Johannes slepp til med ein messande monolog om livet sitt og forholdet til trua i dag. Først kjennest det som eit forflatande grep etter den stramt haldne kortprosaforma, før det etter kvart blir både gripande og skakande. Ut av denne einetalen veks store, eksistensielle spørsmål, i eit intenst og nake språk som i seg sjølv insisterer på at her står noko på spel. Dei to delane av boka trekker vekslar på kvarandre, kastar lys over kvarandre og etterlèt denne lesaren med eit hovud som arbeidar vidare med stoffet, medan alt anna like godt kan stå på vent.

Når den vaksne Johannes talar, kan det paradoksale i det å tru og tvile på same tid formulerast treffande: «Når jeg snakker om tvilen min, kan jeg få en følelse av at Gud tyvlytter.»

Ateistens skrekk

Elles kan det for ein ikkje-kristen verke ganske slitsamt å vere kristen, det å heile tida måtte tolke hendingar anten som ei straff eller ei velsigning frå Gud, alltid sjå ting i lys av denne instansen. Men så har vi den andre sida av saka: Det kan hende at det aller mest slitsame for Johannes ville vere å sleppe dette: «Jeg lurer på om noen ateister er like redde for at Gud er der, som jeg er for at han ikke er der.»

Eg for min del er mest redd for tanken på at boka til Thomas Espevik ikkje skulle finnast i verda. No gjer ho det, og eg pustar letta ut.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Thomas Espevik:

Hva ville Johannes gjort?

Flamme Forlag

Kva er tru? Det er noko ein ikkje veit. Det er derfor ein må tru. Men ein kjem ikkje inn på eit religiøst spor utan vidare, nokon må gå føre ein. I Thomas Espeviks debutroman Hva ville Johannes gjort? veks åtteåringen Johannes opp i ein kristen heim og blir forma deretter. Ikkje oppsiktsvekkande i seg sjølv, men Espevik held tematikken fram som einerådande, og kjem dermed i djupna av han.

Sadistiske godgutar

Forfattaren problematiserer kva det vil seie å vere ein kristen, i måten foreldra til Johannes er skildra på. Mora er opptatt av å vere ein god kristen, gjere kristelege ting og avstå frå alt ukristeleg, men ein kan mistenke at det er like mykje av vane og skikk som av eit gjennomtenkt val. Men vilja til å vere ein kristen er inderleg nok. Far sparkar til kattar, drep kjæledyrkaninar for å gjere dei om til mat, gliser av ulovleg tjuvfiske og ser lysteleg på Baywatch. Det er noko her som ikkje skårar på klassisk kristendom, men så er vel kristne menneske òg ufullkomme, som oss andre.

Lille Johannes og venegjengen hans er som småbarn flest: sadistar. Dei hiv kattar utfor stup, kastar stein på svaner og knip av venger og bein på insekt. Dei mobbar den svakaste guten i gata. Men Johannes er òg ein god gut (som småbarn flest), som ser seg rundt med eit klårt blikk og gryande klokskap.

Trua til Johannes blir sjølvsagt ikkje danna i eit vips, men over tid, og utan at han sjølv «merkar det» før han blir ungdom. Prosessen er ikkje på nokon måte dramatisk, men heller ikkje konfliktfri. Når vesle Johannes har halde på å drukne på ein badeplass fordi foreldra ikkje følgde med, heiter det: «Der var det en engel som passet på deg, sa mamma, men jeg svarte at det ikke var noen som helst som passet på meg.»

Noko står på spel

Ved første augnekast kan ein tru at boka er ei samling kortprosa, men ein godtar raskt at dei korte tekstane utgjer ein roman. Dei er alle små nedslag i den same barndomen, og forma krev at vi legg vekt på episodane, korleis dei er lada med tyding og med konsekvens for den Johannes blei.

I siste del gjer Espevik eit sprang i både stil og form – den vaksne Johannes slepp til med ein messande monolog om livet sitt og forholdet til trua i dag. Først kjennest det som eit forflatande grep etter den stramt haldne kortprosaforma, før det etter kvart blir både gripande og skakande. Ut av denne einetalen veks store, eksistensielle spørsmål, i eit intenst og nake språk som i seg sjølv insisterer på at her står noko på spel. Dei to delane av boka trekker vekslar på kvarandre, kastar lys over kvarandre og etterlèt denne lesaren med eit hovud som arbeidar vidare med stoffet, medan alt anna like godt kan stå på vent.

Når den vaksne Johannes talar, kan det paradoksale i det å tru og tvile på same tid formulerast treffande: «Når jeg snakker om tvilen min, kan jeg få en følelse av at Gud tyvlytter.»

Ateistens skrekk

Elles kan det for ein ikkje-kristen verke ganske slitsamt å vere kristen, det å heile tida måtte tolke hendingar anten som ei straff eller ei velsigning frå Gud, alltid sjå ting i lys av denne instansen. Men så har vi den andre sida av saka: Det kan hende at det aller mest slitsame for Johannes ville vere å sleppe dette: «Jeg lurer på om noen ateister er like redde for at Gud er der, som jeg er for at han ikke er der.»

Eg for min del er mest redd for tanken på at boka til Thomas Espevik ikkje skulle finnast i verda. No gjer ho det, og eg pustar letta ut.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Forfattaren problematiserer kva det vil seie å vere ein kristen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Foto: Universitetet i Bergen

Kultur
Morten A. Strøksnes

Nord-Noreg ord for ord

Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov
Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis