JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Judas Iskariot

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Var Judas’ svik nødvendig om Guds frelsesplan skulle bli realisert? Glasmåleri i Sainte-Chapelle i Paris.

Var Judas’ svik nødvendig om Guds frelsesplan skulle bli realisert? Glasmåleri i Sainte-Chapelle i Paris.

Var Judas’ svik nødvendig om Guds frelsesplan skulle bli realisert? Glasmåleri i Sainte-Chapelle i Paris.

Var Judas’ svik nødvendig om Guds frelsesplan skulle bli realisert? Glasmåleri i Sainte-Chapelle i Paris.

4031
20170331
4031
20170331

Judas Iskariot har eit elendig ettermæle. Han sveik Meisteren på grotesk vis. Han hadde ansvaret for felleskassa, som han stal frå. Og han meinte i fullt alvor at det var sløsing å bruke dyr salve til å salve Meisteren. Fattigfolk burde heller få pengane, sa den økonomisk ansvarlege i Meisterens følgje.

Heime på Finnøy var det ein del av bedehushumoren å kalle kasseraren i laget for Judas. Det vart tolerert.

Namnet hans er blitt eit internasjonalt skjellsord, som vårt eige Quisling. Judaskyss er giftige saker, og judaspengar følgjer det lite ære med. I Dantes helvete er Judas forvist til det nedste rommet, som han deler med Brutus og Cassius, som sveik Cæsar. Der skal dei lide i all æve, i kjeften på Satan.

Judas har liten plass i evangelia. Og det som blir fortalt, er usselt og elendig: svik, nasking og pengegnål. Ettertida har hatt problem med dette. Éin ting var at sviket hans var nødvendig om Guds frelsesplan skulle bli realisert. Var han då ikkje under Guds allmektige styring? Kunne han då bere ansvaret for det som såg ut som eit svik? Var det ikkje som det skulle og måtte vere?

Og dessutan: Var det ikkje Jesus sjølv som hadde valt seg ut Judas? Var det ikkje han og Faderen som hadde regien? Måtte ikkje Jesus sjølv bere mykje av ansvaret for katastrofen som kom, ved elendig tilsettingspraksis? Arnulf Øverland har skrive ei novelle der han lèt Judas skrive eit brev heim til Kerioth, der han fortel om då Meisteren kom dit og kalla han. Dette var starten på ein livslang katastrofe. Han gjekk frå alt og miste alt.

Dette var krunglete tankar som levde gjennom hundreåra. I 1978 vart det funne eit papyrusskrift i ei hole ved Nilen. Manuskriptet kalla seg sjølv Judasevangeliet. Språket er koptisk, og evangeliet er truleg skrive på gresk i det andre hundreåret etter Kristi fødsel. Det var kjent i antikken, og biskop Ireneus i Lyon dømde det som kjettersk i år 180 e.Kr. Så vart det borte, og det dukka altså først opp 1800 år seinare. Forskarane meiner det er skrive i ei gnostisk sekt i Egypt, ei sekt kyrkja såg på som vranglærar.

Judasevangeliet fortel om Jesu siste dagar. Her er det Judas som står Jesus nær. Jesus kritiserer dei andre apostlane. Han ler av dei fordi dei bed til «guden deira», den katastrofale guden som skapte verda. Dei er som ein prest i tempelet, som plantar «tre utan frukt, i mitt namn, på ein skammeleg måte». Han vende seg til Judas: «Du skal ofre den mannen som innhyller meg», seier han. Det er Judas som forstår Jesu bodskap. Han bed Judas melde han til romarane, slik at Jesus kan fullføre den oppgåva Gud har gitt han. Men Jesus forstår kva dette vil innebere for Judas: «Du vil bli forbanna!»

I evangeliet har Jesus og Judas fleire samtalar. «Sjå på himmelen og stjernene,» seier Jesus. «Den stjerna som viser veg, er di stjerne».

I Bibelens evangelium får Judas ein ussel død, som den svikaren han er. Då han ser kva han har gjort, går han bort og hengjer seg. Etterpå ramlar han ned frå galgen og sprekk i to. Så mykje verre kunne det ikkje bli.

I Judasevangeliet endar han livet på heilt anna vis, skildra med ord som knyter døden hans til Jesu ord om himmelen og stjernene. Judas blir borte i ei skinande sky. Folk på bakken høyrer ei røyst frå skya, men det røysta seier, er borte i ein brest i papyrusen, så det får vi aldri vite.

Men det er ein langt meir storslått utgang på livet enn det han får i vår bibel.

Så er Judasevangeliet ei rehabilitering av Judas Iskariot, ei reinvasking som blir avslutta med ei himmelferd. Fagfolk har godkjent skriftet som ekte, og tidfest det til å vere litt yngre enn dei bibelske skriftene. Det, og andre funn, fortel at det var mange ulike tradisjonar ute og gjekk i dei første hundreåra av tidsrekninga vår.

Éin av tradisjonane såg det som ei oppgåve å berge ettermælet til Judas Iskariot. Det viste seg å vere umogeleg. Dei etablerte evangelia fekk gjennomslag for sin versjon, og judasevangeliet vart berre ein arkeologisk sensasjon.

Ettermælet til Judas Iskariot lèt seg ikkje redde.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Judas Iskariot har eit elendig ettermæle. Han sveik Meisteren på grotesk vis. Han hadde ansvaret for felleskassa, som han stal frå. Og han meinte i fullt alvor at det var sløsing å bruke dyr salve til å salve Meisteren. Fattigfolk burde heller få pengane, sa den økonomisk ansvarlege i Meisterens følgje.

Heime på Finnøy var det ein del av bedehushumoren å kalle kasseraren i laget for Judas. Det vart tolerert.

Namnet hans er blitt eit internasjonalt skjellsord, som vårt eige Quisling. Judaskyss er giftige saker, og judaspengar følgjer det lite ære med. I Dantes helvete er Judas forvist til det nedste rommet, som han deler med Brutus og Cassius, som sveik Cæsar. Der skal dei lide i all æve, i kjeften på Satan.

Judas har liten plass i evangelia. Og det som blir fortalt, er usselt og elendig: svik, nasking og pengegnål. Ettertida har hatt problem med dette. Éin ting var at sviket hans var nødvendig om Guds frelsesplan skulle bli realisert. Var han då ikkje under Guds allmektige styring? Kunne han då bere ansvaret for det som såg ut som eit svik? Var det ikkje som det skulle og måtte vere?

Og dessutan: Var det ikkje Jesus sjølv som hadde valt seg ut Judas? Var det ikkje han og Faderen som hadde regien? Måtte ikkje Jesus sjølv bere mykje av ansvaret for katastrofen som kom, ved elendig tilsettingspraksis? Arnulf Øverland har skrive ei novelle der han lèt Judas skrive eit brev heim til Kerioth, der han fortel om då Meisteren kom dit og kalla han. Dette var starten på ein livslang katastrofe. Han gjekk frå alt og miste alt.

Dette var krunglete tankar som levde gjennom hundreåra. I 1978 vart det funne eit papyrusskrift i ei hole ved Nilen. Manuskriptet kalla seg sjølv Judasevangeliet. Språket er koptisk, og evangeliet er truleg skrive på gresk i det andre hundreåret etter Kristi fødsel. Det var kjent i antikken, og biskop Ireneus i Lyon dømde det som kjettersk i år 180 e.Kr. Så vart det borte, og det dukka altså først opp 1800 år seinare. Forskarane meiner det er skrive i ei gnostisk sekt i Egypt, ei sekt kyrkja såg på som vranglærar.

Judasevangeliet fortel om Jesu siste dagar. Her er det Judas som står Jesus nær. Jesus kritiserer dei andre apostlane. Han ler av dei fordi dei bed til «guden deira», den katastrofale guden som skapte verda. Dei er som ein prest i tempelet, som plantar «tre utan frukt, i mitt namn, på ein skammeleg måte». Han vende seg til Judas: «Du skal ofre den mannen som innhyller meg», seier han. Det er Judas som forstår Jesu bodskap. Han bed Judas melde han til romarane, slik at Jesus kan fullføre den oppgåva Gud har gitt han. Men Jesus forstår kva dette vil innebere for Judas: «Du vil bli forbanna!»

I evangeliet har Jesus og Judas fleire samtalar. «Sjå på himmelen og stjernene,» seier Jesus. «Den stjerna som viser veg, er di stjerne».

I Bibelens evangelium får Judas ein ussel død, som den svikaren han er. Då han ser kva han har gjort, går han bort og hengjer seg. Etterpå ramlar han ned frå galgen og sprekk i to. Så mykje verre kunne det ikkje bli.

I Judasevangeliet endar han livet på heilt anna vis, skildra med ord som knyter døden hans til Jesu ord om himmelen og stjernene. Judas blir borte i ei skinande sky. Folk på bakken høyrer ei røyst frå skya, men det røysta seier, er borte i ein brest i papyrusen, så det får vi aldri vite.

Men det er ein langt meir storslått utgang på livet enn det han får i vår bibel.

Så er Judasevangeliet ei rehabilitering av Judas Iskariot, ei reinvasking som blir avslutta med ei himmelferd. Fagfolk har godkjent skriftet som ekte, og tidfest det til å vere litt yngre enn dei bibelske skriftene. Det, og andre funn, fortel at det var mange ulike tradisjonar ute og gjekk i dei første hundreåra av tidsrekninga vår.

Éin av tradisjonane såg det som ei oppgåve å berge ettermælet til Judas Iskariot. Det viste seg å vere umogeleg. Dei etablerte evangelia fekk gjennomslag for sin versjon, og judasevangeliet vart berre ein arkeologisk sensasjon.

Ettermælet til Judas Iskariot lèt seg ikkje redde.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure
Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Omvend baug: X-Bow-en er utvikla av Ulstein og vert no for første gong nytta på ein fiskebåt.

Foto: Westcon

FiskeSamfunn

Båtbyggjarfolket

Trålaren «Ecofive» er både ei teknologisk nyvinning og eit resultat av den urgamle båtbyggjarkulturen på Vestlandet.

William Sem Fure
Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.

Foto: Terje Pedersen / NTB

PolitikkSamfunn
Eva Aalberg Undheim

Veksande fjernstyre

Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis