JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå historiaKunnskap

Lammeadopsjon

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ei søye med tre lam på beite.

Ei søye med tre lam på beite.

Foto: NTB

Ei søye med tre lam på beite.

Ei søye med tre lam på beite.

Foto: NTB

2364
20221202
2364
20221202

Det var mykje drama i lammeflokken, livets vanlege drama: fødsel og død. Vi barna levde sterkt med i det som hende.

Ein vanleg, og dødeleg, sjukdom var det vi kalla pulpa nyrer, ein nyresvikt. Her hadde vi ingen medisin som verka. Og lamma døydde.

Når ei søye miste det einaste lammet sitt, var det eit tragisk tap for alle, først og fremst for mora. Ho hadde framleis juret sitt sprengt av mjølk.

Her vart det brukt fantasi for å mildne tragedien. Metodar vart prøvde.

Søyene kjende lamma sine ved å lukte på dei.

I flokken der den barnlause mora levde, var det gjerne mødrer som hadde tre og opptil fire lam. Denne urettvisa måtte bøtast på. Det døde lammet vart flådd, og eit lam frå ein større flokk vart påkledd pelsen til det døde lammet.

Dette pelskledde lammet vart så vist til den mjølkesprengde mora. Ho lukta på det, og lukta må ha verka kjent. Og lammet kunne verta godkjent av den nye mora, og det fekk mjølk av henne. Ein lukkeleg familie var etablert.

Ein vellukka adopsjon var gjennomført, utan at dei to hovudaktørane, lammet og den nye mora, forstod noko som helst.

Ein annan metode var å binde den mjølkesprengde og lammelause mora inni ein krok og la eit lam frå ein annan flokk, ein adopsjonskandidat, die henne utan at ho såg kven det var som saug. Søya prøvde å motsetje seg denne tvangsdiinga, utan at det hjelpte.

Teorien var at det nye lammet då ville ta til seg lukta frå den nye mora og mjølka hennar, og at ho ville akseptere det nye lammet som sitt etter nokre veker. Metoden kunne verke, og at mora aksepterte det nye lammet då ho omsider vart sleppt laus, og ein ny vellukka adopsjon var gjennomført. Ein lukkeleg familie var etablert her også.

Vi på sauegardane levde nær sauene og lamma deira. Lammingstida var høgdepunktet i året. Då fekk vi ein avtale med far som innebar at vi fekk 10 øre når vi kunne varsle at ein fødsel var på gang. Han ville gjerne vere der om søya trong hjelp.

For det trong dei av og til. Vi fôra sauene godt, og lamma kunne vere store. Setefødslar var vanskelege, også hos søyene. Då var det godt for søya, og for lammet, å ha ei kyndig jordmor til stades.

For oss borna, som dagleg valsa rundt blant lamma og mødrene deira, vart sauehuset ein arena og ei forteljing om livets dramatikk, om liv og død, om store gleder og tunge sorger.

Det var aldri keisamt.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det var mykje drama i lammeflokken, livets vanlege drama: fødsel og død. Vi barna levde sterkt med i det som hende.

Ein vanleg, og dødeleg, sjukdom var det vi kalla pulpa nyrer, ein nyresvikt. Her hadde vi ingen medisin som verka. Og lamma døydde.

Når ei søye miste det einaste lammet sitt, var det eit tragisk tap for alle, først og fremst for mora. Ho hadde framleis juret sitt sprengt av mjølk.

Her vart det brukt fantasi for å mildne tragedien. Metodar vart prøvde.

Søyene kjende lamma sine ved å lukte på dei.

I flokken der den barnlause mora levde, var det gjerne mødrer som hadde tre og opptil fire lam. Denne urettvisa måtte bøtast på. Det døde lammet vart flådd, og eit lam frå ein større flokk vart påkledd pelsen til det døde lammet.

Dette pelskledde lammet vart så vist til den mjølkesprengde mora. Ho lukta på det, og lukta må ha verka kjent. Og lammet kunne verta godkjent av den nye mora, og det fekk mjølk av henne. Ein lukkeleg familie var etablert.

Ein vellukka adopsjon var gjennomført, utan at dei to hovudaktørane, lammet og den nye mora, forstod noko som helst.

Ein annan metode var å binde den mjølkesprengde og lammelause mora inni ein krok og la eit lam frå ein annan flokk, ein adopsjonskandidat, die henne utan at ho såg kven det var som saug. Søya prøvde å motsetje seg denne tvangsdiinga, utan at det hjelpte.

Teorien var at det nye lammet då ville ta til seg lukta frå den nye mora og mjølka hennar, og at ho ville akseptere det nye lammet som sitt etter nokre veker. Metoden kunne verke, og at mora aksepterte det nye lammet då ho omsider vart sleppt laus, og ein ny vellukka adopsjon var gjennomført. Ein lukkeleg familie var etablert her også.

Vi på sauegardane levde nær sauene og lamma deira. Lammingstida var høgdepunktet i året. Då fekk vi ein avtale med far som innebar at vi fekk 10 øre når vi kunne varsle at ein fødsel var på gang. Han ville gjerne vere der om søya trong hjelp.

For det trong dei av og til. Vi fôra sauene godt, og lamma kunne vere store. Setefødslar var vanskelege, også hos søyene. Då var det godt for søya, og for lammet, å ha ei kyndig jordmor til stades.

For oss borna, som dagleg valsa rundt blant lamma og mødrene deira, vart sauehuset ein arena og ei forteljing om livets dramatikk, om liv og død, om store gleder og tunge sorger.

Det var aldri keisamt.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.

Foto: Eva Furseth

Meldingar
Eva Furseth

Retrobølgje på Haustutstillinga

Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.

Foto: Henrik Laurvik / NTB

BokMeldingar
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Personleg rapport om SV

Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

Samfunn
Andrej Kurkov

Pengar er makt

Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal
Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Sjukepleiar støttar ein pasient ved eit norsk sjukehus. Sidan 2019 har sjukefråværet auka med 25 prosent i Noreg, og sjukepleiarar er blant yrkesgruppene med høgast sjukefråvær.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Samfunn

Ei skrantande folkehelse

Kan det tenkast at sjukefråværet aukar fordi fleire enn før blir sjuke?

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis