Foto: Wikipedia
Adresse Melkeveien
Kuene har godt av å komme ut om sommeren,
sier vår granne Sollund som har fått premie
for god melk i ti år og er pressefotografert
i hop med sine rautende og drøvtyggende venner.
Sollund kjører inn i evigheten på en traktor.
Han sprer møkk og hogger trær i stjerneskogen.
Morgen og kveld er han å se på Guds grønne enger,
sammen med kuene Sirius, Vega og Stjerna.
Sankt Peter gir ham lov til å bruke melkemaskin,
selv om folk har god tid på evighetens gårdsbruk.
Melkeveien er et bra sted å være.
Sollund hører hjemme både her og der.
Harald Sverdrup
Frå Lysets øyeblikk: Erotiske dikt og utrygge fredsnotater 1985
Adresse Melkeveien
Kuene har godt av å komme ut om sommeren,
sier vår granne Sollund som har fått premie
for god melk i ti år og er pressefotografert
i hop med sine rautende og drøvtyggende venner.
Sollund kjører inn i evigheten på en traktor.
Han sprer møkk og hogger trær i stjerneskogen.
Morgen og kveld er han å se på Guds grønne enger,
sammen med kuene Sirius, Vega og Stjerna.
Sankt Peter gir ham lov til å bruke melkemaskin,
selv om folk har god tid på evighetens gårdsbruk.
Melkeveien er et bra sted å være.
Sollund hører hjemme både her og der.
Harald Sverdrup
Frå Lysets øyeblikk: Erotiske dikt og utrygge fredsnotater 1985
Skal ein tru norrøn mytologi, var kua Audhumla den første av alt levande. Jotnen Yme, som saug næring av mjølka hennar, vart seinare skapt om til den verda me kjenner: jord, sjøar og hav, fjell og steinar, gras og skogar og skyene på himmelen.
Harald Sverdrup (1923–92) gjev òg både kyrne og brukaren som eig dei, ei form for kosmisk liv, i og med at bonden lever og arbeider i æva og høgg tre i ein stjerneskog. Slik Gud lèt kong David liggja i grøne enger og leider han fram til vatn der han finn kvile (Salm. 23,1–2), lever òg Sollund på «Guds grønne enger». Bonden med solnamnet har dessutan gjeve dei tre kyrne sine stjernenamn.
Når han attpå til samarbeider med sjølve Sankt Peter og har bustad mellom stjernene i Mjølkevegen, kan det korkje klårare eller vakrare seiast at bondens arbeid (og mjølka?) er noko heilagt.
Då diktet vart til, hadde fleirtalet av norske kyr framleis personlege namn. «Stjerna» var eit av dei vanlegaste landet over, slik det går fram av boka Gullhorn og andre – Kunamn i Noreg av Asbjørn Karbø og Kristoffer Kruken (1991). Forfattarane kallar her husdyrnamna ein verdfull kulturhistorisk arv som inneber at «kua framleis blir sett på som eit viktig individ som får omsorg og omtanke».
I moderne lausdriftsfjøs gjeld ikkje denne kulturhistoria lenger. Der er namna gjerne bytte ut med nummer, og kyrne er produksjonseiningar som ikkje treng leva under open himmel. Korleis det går med norske kunamn når alle gardar har gått over til lausdrift, veit ein ikkje. Den poetiske vegen til stjernene og det heilage kan då synast lang både for dyra og bonden. Men sjølvsagt finst framleis norske bruk og buskapar der dyra er sett og handsama som individ og sumarstid kan leva i fridom på grøne enger. Det gjeld nok òg kyrne på Dag og Tid-støylen, der ei av dei visstnok ber det poetiske namnet Symra.
Vigdis Ystad
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Skal ein tru norrøn mytologi, var kua Audhumla den første av alt levande. Jotnen Yme, som saug næring av mjølka hennar, vart seinare skapt om til den verda me kjenner: jord, sjøar og hav, fjell og steinar, gras og skogar og skyene på himmelen.
Harald Sverdrup (1923–92) gjev òg både kyrne og brukaren som eig dei, ei form for kosmisk liv, i og med at bonden lever og arbeider i æva og høgg tre i ein stjerneskog. Slik Gud lèt kong David liggja i grøne enger og leider han fram til vatn der han finn kvile (Salm. 23,1–2), lever òg Sollund på «Guds grønne enger». Bonden med solnamnet har dessutan gjeve dei tre kyrne sine stjernenamn.
Når han attpå til samarbeider med sjølve Sankt Peter og har bustad mellom stjernene i Mjølkevegen, kan det korkje klårare eller vakrare seiast at bondens arbeid (og mjølka?) er noko heilagt.
Då diktet vart til, hadde fleirtalet av norske kyr framleis personlege namn. «Stjerna» var eit av dei vanlegaste landet over, slik det går fram av boka Gullhorn og andre – Kunamn i Noreg av Asbjørn Karbø og Kristoffer Kruken (1991). Forfattarane kallar her husdyrnamna ein verdfull kulturhistorisk arv som inneber at «kua framleis blir sett på som eit viktig individ som får omsorg og omtanke».
I moderne lausdriftsfjøs gjeld ikkje denne kulturhistoria lenger. Der er namna gjerne bytte ut med nummer, og kyrne er produksjonseiningar som ikkje treng leva under open himmel. Korleis det går med norske kunamn når alle gardar har gått over til lausdrift, veit ein ikkje. Den poetiske vegen til stjernene og det heilage kan då synast lang både for dyra og bonden. Men sjølvsagt finst framleis norske bruk og buskapar der dyra er sett og handsama som individ og sumarstid kan leva i fridom på grøne enger. Det gjeld nok òg kyrne på Dag og Tid-støylen, der ei av dei visstnok ber det poetiske namnet Symra.
Vigdis Ystad
Fleire artiklar
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.
Foto: Anja Bakken
Tru og tvil
Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.
Foto: Universitetet i Bergen
Nord-Noreg ord for ord
Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.