Storofsin
Ho vakna opp grenda da isforra kom.
Det ropa i gardsleom: «No bli det flom!»
Folket som nyss ha’ fått såve i fred.
No møtte dei maktin’ dei ikkje rådd’ med.
Dem ha’ seg tu husom, vart standand’ å sjå.
Ingen koinn gjørå nå te eller frå.
Der kom det eit eldhus, ei badstu, eit bur.
Ho hiksta ho Ane: «Sjå hesten hans Sjur!»
Slo seg for augom, jamra og gret.
Korleis ofsin ska’ ende, er ingen som vet.
Ælva ho flaug opp og isforra mol
og kasta åt vera ein sundsmållå stol
ein sundråssin kagge, ei tynn og ein laup,
kørgja ’na Mali, eit traug og eit staup.
Og utover gjerdon låg storsten og tre.
Slik ofsin ha flidd te – det bar itt’nå te!
Han Ola ha hekta seg fast ti ein taum
no rei’n på stokka tå husom i Maum.
Og midt millom stokkom låg bordet og flaut.
På borda’ stod skålin med oppaust graut!
Han Erik som va’ slik ein gudfrøktig mann.
No la’n til å bannast – Nei, jeven rett han –.
Astrid Krog Halse
Frå Storofsin 1971
Storofsin
Ho vakna opp grenda da isforra kom.
Det ropa i gardsleom: «No bli det flom!»
Folket som nyss ha’ fått såve i fred.
No møtte dei maktin’ dei ikkje rådd’ med.
Dem ha’ seg tu husom, vart standand’ å sjå.
Ingen koinn gjørå nå te eller frå.
Der kom det eit eldhus, ei badstu, eit bur.
Ho hiksta ho Ane: «Sjå hesten hans Sjur!»
Slo seg for augom, jamra og gret.
Korleis ofsin ska’ ende, er ingen som vet.
Ælva ho flaug opp og isforra mol
og kasta åt vera ein sundsmållå stol
ein sundråssin kagge, ei tynn og ein laup,
kørgja ’na Mali, eit traug og eit staup.
Og utover gjerdon låg storsten og tre.
Slik ofsin ha flidd te – det bar itt’nå te!
Han Ola ha hekta seg fast ti ein taum
no rei’n på stokka tå husom i Maum.
Og midt millom stokkom låg bordet og flaut.
På borda’ stod skålin med oppaust graut!
Han Erik som va’ slik ein gudfrøktig mann.
No la’n til å bannast – Nei, jeven rett han –.
Astrid Krog Halse
Frå Storofsin 1971
Forfattaren, læraren og lokalhistorikaren Astrid Krog Halse (1914–2007) kom frå Meldal, der heimemålet har drag sams både med målet i Nord-Østerdalen og Inntrøndelag. I diktet her finst døme på både monoftongar og dativ, det siste vert nytta for å uttrykkja at noko er i ro på ein stad: «Slo seg for augom», «på borda stod skålin», «utover gjerdon låg storsten og tre» (dativ fleirtal av dialektordet jære eller jale, innhegna jordstykkje). Isforra tyder «isgangen», og ofse er ein tilstand av overdriving, opphissing, oppbrusing eller ekstase.
Lesarar som ikkje er så opptekne av slike målmerke, legg nok meir vekt på innhaldet. Sjølve «Storofsen» var ein flaumkatastrofe som råka Austlandet i juli 1789. Minnet om han er framleis levande. Liknande flaumar har Noreg hatt seinare òg, både i 1860, 1838 og 1995 (den siste av desse vert gjerne kalla «Vesleofsen»). Kanskje er det hendingar i 1938 Halse minnast. Men ho er ikkje den einaste flaumdiktaren vår. Ein av dei seinaste er Frode Grytten, som etter 200-årsflaumen på Voss og i Odda i 2014 skreiv langdiktet «Ho kjem den rasande elva», der han ser ein samanheng mellom storflaumen og våre dagars klimatrugsmål: «bare vent og sjå/ mi elv denne gong/ di neste gong, det kjem til å komme».
Ulukka er ikkje mindre hjå Halse, men er skildra med ein svip av svart humor – eller snarare galgenhumor? Slik knyter diktaren seg til ein tusenårig arv med røter i sagatida. Då Olav den Heilages skald og hirdmann Tormod Kolbrunarskald vart skoten i slaget på Stiklestad, reiv han pila ut av bringa si slik at sener og andre tæger slitna og fylgde med. Ifylgje Snorre skal han då ha sagt: «Vel har kongen fødd oss, feit er eg enno om hjarterøtene.» Det er vel noko slikt Aasmund Olavsson Vinje har kalla å «tala med skjemt um sine sår». Halse held tradisjonen levande.
Vigdis Ystad
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Forfattaren, læraren og lokalhistorikaren Astrid Krog Halse (1914–2007) kom frå Meldal, der heimemålet har drag sams både med målet i Nord-Østerdalen og Inntrøndelag. I diktet her finst døme på både monoftongar og dativ, det siste vert nytta for å uttrykkja at noko er i ro på ein stad: «Slo seg for augom», «på borda stod skålin», «utover gjerdon låg storsten og tre» (dativ fleirtal av dialektordet jære eller jale, innhegna jordstykkje). Isforra tyder «isgangen», og ofse er ein tilstand av overdriving, opphissing, oppbrusing eller ekstase.
Lesarar som ikkje er så opptekne av slike målmerke, legg nok meir vekt på innhaldet. Sjølve «Storofsen» var ein flaumkatastrofe som råka Austlandet i juli 1789. Minnet om han er framleis levande. Liknande flaumar har Noreg hatt seinare òg, både i 1860, 1838 og 1995 (den siste av desse vert gjerne kalla «Vesleofsen»). Kanskje er det hendingar i 1938 Halse minnast. Men ho er ikkje den einaste flaumdiktaren vår. Ein av dei seinaste er Frode Grytten, som etter 200-årsflaumen på Voss og i Odda i 2014 skreiv langdiktet «Ho kjem den rasande elva», der han ser ein samanheng mellom storflaumen og våre dagars klimatrugsmål: «bare vent og sjå/ mi elv denne gong/ di neste gong, det kjem til å komme».
Ulukka er ikkje mindre hjå Halse, men er skildra med ein svip av svart humor – eller snarare galgenhumor? Slik knyter diktaren seg til ein tusenårig arv med røter i sagatida. Då Olav den Heilages skald og hirdmann Tormod Kolbrunarskald vart skoten i slaget på Stiklestad, reiv han pila ut av bringa si slik at sener og andre tæger slitna og fylgde med. Ifylgje Snorre skal han då ha sagt: «Vel har kongen fødd oss, feit er eg enno om hjarterøtene.» Det er vel noko slikt Aasmund Olavsson Vinje har kalla å «tala med skjemt um sine sår». Halse held tradisjonen levande.
Vigdis Ystad
Fleire artiklar
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.
Foto: Anja Bakken
Tru og tvil
Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.
Foto: Universitetet i Bergen
Nord-Noreg ord for ord
Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.