JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei reise under huda

Det blir for mange analysar og for få funn i Hanne Ørstaviks siste roman.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hanna Ørstavik grublar vidare i bok nummer 15.

Hanna Ørstavik grublar vidare i bok nummer 15.

Foto: Linda B. Engelberth

Hanna Ørstavik grublar vidare i bok nummer 15.

Hanna Ørstavik grublar vidare i bok nummer 15.

Foto: Linda B. Engelberth

3579
20171006
3579
20171006

Roman

Hanne Ørstavik:

Over fjellet

Oktober

I Ørstaviks femtande utgjeving møter vi forfattaren Irma, som for tida held til i Paris. Ho bestemmer seg for å reise sørover i Frankrike og vandre derifrå over Pyreneane, og følgje Walter Benjamins fluktrute til Spania frå under andre verdskrigen. Det er uklart kvifor dette er ei viktig reise, men Irma har ei førestelling om at det er det. Samstundes, det vil seie ein dag før, går Wilma og Leonie den same ruta. Dei er begge tyske jødar som bur i Paris, men dei og Irma kjenner ikkje kvarandre.

Tankane står i vegen

Vi hoppar litt fram og tilbake i Irmas liv, og i liva til dei andre kvinnene. Dei to siste blir verande perifere, mens vi kjem tett på Irma. Det vil seie: Vi kjem tett på grublinga hennar over ting i livet. Irma er opptatt av å komme nærmare noko, forbi eit stengsel i seg sjølv, tettare på sin eigen seksualitet, for eksempel. Ho går mellom anna til ei tantrakvinne for å få hjelp til dette. «Er det derfor jeg er kommet hit. For å trenge gjennom, for at det ikke skal være stengt i meg mer, ikke noen avstand.» Ho prøver òg å få betre kontakt med den vesle jenta ho ein gong var, for at jenta ikkje skal bli ståande der, lubben og usikker for alltid. Kan den vaksne kvinna hjelpe den unge kvinna i seg vidare? Blir den vaksne kroppen meir heil då?

Men å stå tett på ei grubling fører oss ikkje naudsynleg tettare på personen Irma eller på kva ho ønsker å finne der «på andre sida». Ikkje er det godt å seie om ho finn noko, ho heller. Snarare står alle tankane i vegen for å trenge inn i stoffet. Eg blir usikker på kva romanen vil meg, eller om han vil meg noko. Vil han nå ut? Og vil han det gjennom temmeleg tradisjonelle, terapeutiske tema som å finne det vesle barnet i seg sjølv?

Då må det i alle fall føre til innsikter. Det er for eksempel ikkje grensesprengande å bli introdusert for draumar Irma har, som handlar om at ho heilt konkret finn «nøkkelen til barndommen». Særleg når vi ikkje blir presentert for nøkkelholet. Irma er ekstremt merksam på korleis alt kjennest på innsida. Viljen til å gå innover og analysere kvar vesle ting er stor, men det er utmattande for lesaren.

Mykje er uklart

Eg blir derimot interessert når Irma registrerer at viljen til å skrive på ein roman er sterkare enn viljen til sex, i augneblinkar der ho har valet mellom dei. Kva tyder dette, kva konsekvensar har dette? Det blir ikkje utdjupa. Når Irma har gått over fjellet og skal tilbake med tog eller buss, noko som sjølvsagt går raskare, står det: «Én time, og synlig overalt. Mens den turen jeg akkurat hadde gått, tok fem, og var kronglete og langt oppe og bortgjemt. Begge gikk over det samme fjellet.» Dette er ei innsikt, og kunne vore bygd ut. Men sjølve turen er til sjuande og sist så lite omtala, og når denne setninga er alt som står om det å ha to vegar til innsikt, blir utsegna heller for enkel. Og eg skjønar framleis ikkje kva funksjon Wilma og Leonie, og vandringa deira, har i forteljinga.

Ut av iveren hovudpersonen har etter å gå inn i seg sjølv og løfte fram alt som er der, og hevde at alt er like viktig, oppstår det mest tåke. Dette forplantar seg heilt til omslaget. Exil Design gjer som regel framifrå arbeid som coverdesignarar, men denne gongen er omslagsbildet berre uklart, og ikkje på ein produktiv måte. Det er noko som ikkje er tatt stilling til.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Hanne Ørstavik:

Over fjellet

Oktober

I Ørstaviks femtande utgjeving møter vi forfattaren Irma, som for tida held til i Paris. Ho bestemmer seg for å reise sørover i Frankrike og vandre derifrå over Pyreneane, og følgje Walter Benjamins fluktrute til Spania frå under andre verdskrigen. Det er uklart kvifor dette er ei viktig reise, men Irma har ei førestelling om at det er det. Samstundes, det vil seie ein dag før, går Wilma og Leonie den same ruta. Dei er begge tyske jødar som bur i Paris, men dei og Irma kjenner ikkje kvarandre.

Tankane står i vegen

Vi hoppar litt fram og tilbake i Irmas liv, og i liva til dei andre kvinnene. Dei to siste blir verande perifere, mens vi kjem tett på Irma. Det vil seie: Vi kjem tett på grublinga hennar over ting i livet. Irma er opptatt av å komme nærmare noko, forbi eit stengsel i seg sjølv, tettare på sin eigen seksualitet, for eksempel. Ho går mellom anna til ei tantrakvinne for å få hjelp til dette. «Er det derfor jeg er kommet hit. For å trenge gjennom, for at det ikke skal være stengt i meg mer, ikke noen avstand.» Ho prøver òg å få betre kontakt med den vesle jenta ho ein gong var, for at jenta ikkje skal bli ståande der, lubben og usikker for alltid. Kan den vaksne kvinna hjelpe den unge kvinna i seg vidare? Blir den vaksne kroppen meir heil då?

Men å stå tett på ei grubling fører oss ikkje naudsynleg tettare på personen Irma eller på kva ho ønsker å finne der «på andre sida». Ikkje er det godt å seie om ho finn noko, ho heller. Snarare står alle tankane i vegen for å trenge inn i stoffet. Eg blir usikker på kva romanen vil meg, eller om han vil meg noko. Vil han nå ut? Og vil han det gjennom temmeleg tradisjonelle, terapeutiske tema som å finne det vesle barnet i seg sjølv?

Då må det i alle fall føre til innsikter. Det er for eksempel ikkje grensesprengande å bli introdusert for draumar Irma har, som handlar om at ho heilt konkret finn «nøkkelen til barndommen». Særleg når vi ikkje blir presentert for nøkkelholet. Irma er ekstremt merksam på korleis alt kjennest på innsida. Viljen til å gå innover og analysere kvar vesle ting er stor, men det er utmattande for lesaren.

Mykje er uklart

Eg blir derimot interessert når Irma registrerer at viljen til å skrive på ein roman er sterkare enn viljen til sex, i augneblinkar der ho har valet mellom dei. Kva tyder dette, kva konsekvensar har dette? Det blir ikkje utdjupa. Når Irma har gått over fjellet og skal tilbake med tog eller buss, noko som sjølvsagt går raskare, står det: «Én time, og synlig overalt. Mens den turen jeg akkurat hadde gått, tok fem, og var kronglete og langt oppe og bortgjemt. Begge gikk over det samme fjellet.» Dette er ei innsikt, og kunne vore bygd ut. Men sjølve turen er til sjuande og sist så lite omtala, og når denne setninga er alt som står om det å ha to vegar til innsikt, blir utsegna heller for enkel. Og eg skjønar framleis ikkje kva funksjon Wilma og Leonie, og vandringa deira, har i forteljinga.

Ut av iveren hovudpersonen har etter å gå inn i seg sjølv og løfte fram alt som er der, og hevde at alt er like viktig, oppstår det mest tåke. Dette forplantar seg heilt til omslaget. Exil Design gjer som regel framifrå arbeid som coverdesignarar, men denne gongen er omslagsbildet berre uklart, og ikkje på ein produktiv måte. Det er noko som ikkje er tatt stilling til.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Snarare står alle tankane i vegen for å trenge inn i stoffet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Foto: Universitetet i Bergen

Kultur
Morten A. Strøksnes

Nord-Noreg ord for ord

Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov
Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis