JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

PolitikkSamfunn

Krass kritikk mot Finansdepartementet

Sivilombodet rettar hard kritikk mot Finans­departementet i ei klagesak som gjeld innsyns­nekting i dokumentlister i departementet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sivilombod Hanne Harlem rettar kraftig kritikk mot Finansdepartementet, leidd av Trygve Slagsvold Vedum, for behandling av ei klagesak Dag og Tid fremja mot Finansdepartementet.

Sivilombod Hanne Harlem rettar kraftig kritikk mot Finansdepartementet, leidd av Trygve Slagsvold Vedum, for behandling av ei klagesak Dag og Tid fremja mot Finansdepartementet.

Foto: Heiko Junge / NTB

Sivilombod Hanne Harlem rettar kraftig kritikk mot Finansdepartementet, leidd av Trygve Slagsvold Vedum, for behandling av ei klagesak Dag og Tid fremja mot Finansdepartementet.

Sivilombod Hanne Harlem rettar kraftig kritikk mot Finansdepartementet, leidd av Trygve Slagsvold Vedum, for behandling av ei klagesak Dag og Tid fremja mot Finansdepartementet.

Foto: Heiko Junge / NTB

7333
20230428
7333
20230428

Offentleglova

vidar@dagogtid.no

Finansdepartementet har i meir enn 15 månadar nekta innsyn i dokumentlister som gjeld saka om Christine Meyers avgangen frå stillinga som direktør i Statistisk sentralbyrå i 2017. Regjeringa vil nå endre lovverket for å hindre slikt innsyn. Sist veke konkluderte Sivilombodet, som har i oppgåve å føre kontroll med forvaltninga på vegner av Stortinget, med at Finansdepartementet har brote offentleglova:

«Sivilombudet er kommet til at Finansdepartementet ikke har behandlet innsynskravet i tråd med offentleglovas regler. Det er unntatt opplysninger uten at dette er hjemlet i lov eller forskrift gitt i medhold av lov.»

Ombodet ber Finansdepartementet «snarest om å behandle saken på nytt i tråd med det som fremgår ovenfor, og om å bli orientert om utfallet av den nye behandlingen innen 12. mai 2023».

Bakgrunnen

I januar 2022 dokumenterte Dag og Tid manipulasjon med møtereferat og notat i saka som gjaldt striden mellom Finansdepartementet og direktøren i Statistisk sentralbyrå, Christine Meyer. Striden resulterte i at Meyer gjekk av i november 2017.

På bakgrunn av avsløringane bad vi om innsyn i dokumentlistene i Finansdepartementet som handla om avgangen til Christine Meyer. Dokumentlister er lister over alle dokument som finst i ei sak, og er noko anna og meir omfattande enn postlister eller postjournal. Dokumentlistene skal også omfatte dokument som ikkje blir førte inn i postjournalen, til dømes interne dokument og notat.

Nekta innsyn

Finansdepartementet responderte ved å sende utskrift av postjournalen, trass i at vi uttrykkeleg hadde presisert kva vi var ute etter. Etter ny pågang frå Dag og Tid var svaret at ein ikkje hadde laga dokumentlister og heller ikkje ville lage dei eller gje innsyn.

Etter dette fremja vi i februar 2022 klage til Sivilombodet mot Finansdepartementet. Ombodet tok opp saka og bad om å få utlevert dokumentlister i Meyer-saka. Finansdepartementet leverte lister til ombodet, men presiserte at dei ikkje måtte utleverast til avisa. Departementet hevda at Dag og Tid hadde bede om å få lister over «organinterne dokument», og meinte at det ikkje var grunnlag for å krevje slike lister.

Neglisjerte ombodet

Sivilombodet kom med avgjerd i mai 2022 der dei for det første distanserte seg frå departementets framstilling av kva innsynskravet gjekk ut på, og for det andre bad Finansdepartementet ta kontakt med avisa for å avklare innhaldet i innsynskravet nærare.

Finansdepartementet fylgde ikkje oppmodinga frå Sivilombodet – tok aldri kontakt med Dag og Tid – og i august varsla Dag og Tid Sivilombodet. Ombodet bad i september Dag og Tid ta kontakt med Finansdepartementet på ny, noko Dag og Tid gjorde 25. september.

28. september svara Finansdepartementet ved å oversende to lister som dei kalla dokumentlister, med to ulike saksnummer, utan å opplyse om at dokumentlistene var ufullstendige. Det kom først fram etter at vi tok ny kontakt med departementet med spørsmål om dette var dei same listene som tidlegare var oversende til Sivilombodet. Departementet opplyste då at «organinterne dokument» var utelatne frå listene.

Ny klage

I tråd med tilrådinga frå Sivilombodet fremja vi så ny klage mot Finansdepartementet. Sivilombodet tok på ny opp saka.

Ombodet spurde i brev til Finansdepartementet 22. desember om kva som var heimelen for å unnta opplysningar om enkelte dokument frå dokumentlistene innsynskravet gjaldt. Vidare ville ombodet ha svar på om avgjerda fyller krava til korleis eit avslag skal utformast, og om departementets grunngjeving er i tråd med krav oppstilte i offentleglova.

Finansdepartementet svara i brev 12. januar at innsynskravet etter deira meining var det same som vart avslege 25. januar året før. Departementet skreiv vidare at ein ikkje kjende seg igjen i at det var unnteke opplysningar frå listene, og at det var opplyst at det var journalførte dokument som stod på listene. Departementet uttala vidare at det ikkje hadde plikt til å lage oversikt over relevante organinterne dokument. Departementet viste vidare til arkivforskrifta om at det ikkje er plikt til å journalføre organinterne dokument.

Ombodets vurderingar

Sivilombodet slår nå fast at det rettslege utgangspunktet er at alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar eller likande register som også omfattar dokumentoversikter. Unntak frå innsynsretten krev heimel i lov eller forskrift med heimel i lov.

Departementet har ikkje vilja svare på spørsmål frå Sivilombodet om kva heimel ein meiner å ha for å nekte slikt innsyn.

Når det gjeld sjølve innsynskravet, skriv ombodet:

«Finansdepartementet har lagt til grunn at innsynskravet 25. september 2022 er det samme som departementet avslo 25. januar 2022. Dette må bero på en misforståelse. Journalisten har presisert at han ikke har bedt om innsyn i ett samlet dokument som gir oversikt over alle organinterne dokumenter i et helt sakskompleks, slik som departementet la til grunn i sin avgjørelse 25. januar 2022.

Innsynskravet 25. september 2022 er formulert som et krav om innsyn i ’dokumentlista i saka som leidde til at Christine Meyer gjekk frå stillinga som direktør i SSB’. Journalisten har videre presisert i kravet at han ønsker innsyn i ’ei dokumentliste over alle dokument i saka’.

Etter ombudets syn må kravet forstås slik at journalisten ønsker innsyn i en oversikt over alle dokumentene på saken i saksbehandlings- og arkivsystemet, uavhengig av om de er journalført eller ei. Dette inkluderer også eventuelle interne notater, såkalte ’0-dokumenter’ o.l.»

Ombodet legg til at innsynskravet er formulert slik at dersom det er fleire saksnummer på saka, så vil innsynskravet også omfatte innsyn i tilhøyrande dokumentlister.

«Misforstått»

Ombodet held fram:

«Slik saken er opplyst for ombudet, synes Finansdepartementet å ha misforstått eller sett bort fra det nærmere innholdet i innsynskravet. Dette til tross for at både journalisten og ombudet har forsøkt å presisere hva innsynskravet gjelder. Det er etter ombudets syn ikke tvil om at det journalistens innsynskrav gjelder, er en (eller flere) dokumentlister som viser samtlige dokumenter i en (eller flere) sak(er), ikke bare de journalførte dokumentene. Dersom departementet var i tvil om hva innsynskravet gjaldt, burde departementet kontaktet journalisten for å avklare hva han ønsket innsyn i.»

Sivilombodet slår vidare fast at Finansdepartementet ikkje har vurdert innsynskravet i tråd med reglane i offentleglova.

«Kritikkverdig»

Ombodet slår også ned på at departementet ikkje fylgde opp oppmodinga frå ombodet i mai 2022 om å ta kontakt med Dag og Tid for å avklare innhaldet i innsynskravet.

Så kjem fylgjande kraftsalve:

«Det er også kritikkverdig at departementet, særlig i lys av sakens forhistorie, der både klager og ombudet understreket hva innsynskravet gjaldt, ikke besvarte flere av ombudets spørsmål i undersøkelsen herfra under henvisning til at departementet mente det var gitt innsyn i det klager hadde bedt om. Det måtte fremstå som klart at det likevel var grunn til å besvare også ombudets øvrige spørsmål. Vi minner om at Stortinget har forutsatt at forvaltningen skal følge opp og svare på ombudets henvendelser.»

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Offentleglova

vidar@dagogtid.no

Finansdepartementet har i meir enn 15 månadar nekta innsyn i dokumentlister som gjeld saka om Christine Meyers avgangen frå stillinga som direktør i Statistisk sentralbyrå i 2017. Regjeringa vil nå endre lovverket for å hindre slikt innsyn. Sist veke konkluderte Sivilombodet, som har i oppgåve å føre kontroll med forvaltninga på vegner av Stortinget, med at Finansdepartementet har brote offentleglova:

«Sivilombudet er kommet til at Finansdepartementet ikke har behandlet innsynskravet i tråd med offentleglovas regler. Det er unntatt opplysninger uten at dette er hjemlet i lov eller forskrift gitt i medhold av lov.»

Ombodet ber Finansdepartementet «snarest om å behandle saken på nytt i tråd med det som fremgår ovenfor, og om å bli orientert om utfallet av den nye behandlingen innen 12. mai 2023».

Bakgrunnen

I januar 2022 dokumenterte Dag og Tid manipulasjon med møtereferat og notat i saka som gjaldt striden mellom Finansdepartementet og direktøren i Statistisk sentralbyrå, Christine Meyer. Striden resulterte i at Meyer gjekk av i november 2017.

På bakgrunn av avsløringane bad vi om innsyn i dokumentlistene i Finansdepartementet som handla om avgangen til Christine Meyer. Dokumentlister er lister over alle dokument som finst i ei sak, og er noko anna og meir omfattande enn postlister eller postjournal. Dokumentlistene skal også omfatte dokument som ikkje blir førte inn i postjournalen, til dømes interne dokument og notat.

Nekta innsyn

Finansdepartementet responderte ved å sende utskrift av postjournalen, trass i at vi uttrykkeleg hadde presisert kva vi var ute etter. Etter ny pågang frå Dag og Tid var svaret at ein ikkje hadde laga dokumentlister og heller ikkje ville lage dei eller gje innsyn.

Etter dette fremja vi i februar 2022 klage til Sivilombodet mot Finansdepartementet. Ombodet tok opp saka og bad om å få utlevert dokumentlister i Meyer-saka. Finansdepartementet leverte lister til ombodet, men presiserte at dei ikkje måtte utleverast til avisa. Departementet hevda at Dag og Tid hadde bede om å få lister over «organinterne dokument», og meinte at det ikkje var grunnlag for å krevje slike lister.

Neglisjerte ombodet

Sivilombodet kom med avgjerd i mai 2022 der dei for det første distanserte seg frå departementets framstilling av kva innsynskravet gjekk ut på, og for det andre bad Finansdepartementet ta kontakt med avisa for å avklare innhaldet i innsynskravet nærare.

Finansdepartementet fylgde ikkje oppmodinga frå Sivilombodet – tok aldri kontakt med Dag og Tid – og i august varsla Dag og Tid Sivilombodet. Ombodet bad i september Dag og Tid ta kontakt med Finansdepartementet på ny, noko Dag og Tid gjorde 25. september.

28. september svara Finansdepartementet ved å oversende to lister som dei kalla dokumentlister, med to ulike saksnummer, utan å opplyse om at dokumentlistene var ufullstendige. Det kom først fram etter at vi tok ny kontakt med departementet med spørsmål om dette var dei same listene som tidlegare var oversende til Sivilombodet. Departementet opplyste då at «organinterne dokument» var utelatne frå listene.

Ny klage

I tråd med tilrådinga frå Sivilombodet fremja vi så ny klage mot Finansdepartementet. Sivilombodet tok på ny opp saka.

Ombodet spurde i brev til Finansdepartementet 22. desember om kva som var heimelen for å unnta opplysningar om enkelte dokument frå dokumentlistene innsynskravet gjaldt. Vidare ville ombodet ha svar på om avgjerda fyller krava til korleis eit avslag skal utformast, og om departementets grunngjeving er i tråd med krav oppstilte i offentleglova.

Finansdepartementet svara i brev 12. januar at innsynskravet etter deira meining var det same som vart avslege 25. januar året før. Departementet skreiv vidare at ein ikkje kjende seg igjen i at det var unnteke opplysningar frå listene, og at det var opplyst at det var journalførte dokument som stod på listene. Departementet uttala vidare at det ikkje hadde plikt til å lage oversikt over relevante organinterne dokument. Departementet viste vidare til arkivforskrifta om at det ikkje er plikt til å journalføre organinterne dokument.

Ombodets vurderingar

Sivilombodet slår nå fast at det rettslege utgangspunktet er at alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar eller likande register som også omfattar dokumentoversikter. Unntak frå innsynsretten krev heimel i lov eller forskrift med heimel i lov.

Departementet har ikkje vilja svare på spørsmål frå Sivilombodet om kva heimel ein meiner å ha for å nekte slikt innsyn.

Når det gjeld sjølve innsynskravet, skriv ombodet:

«Finansdepartementet har lagt til grunn at innsynskravet 25. september 2022 er det samme som departementet avslo 25. januar 2022. Dette må bero på en misforståelse. Journalisten har presisert at han ikke har bedt om innsyn i ett samlet dokument som gir oversikt over alle organinterne dokumenter i et helt sakskompleks, slik som departementet la til grunn i sin avgjørelse 25. januar 2022.

Innsynskravet 25. september 2022 er formulert som et krav om innsyn i ’dokumentlista i saka som leidde til at Christine Meyer gjekk frå stillinga som direktør i SSB’. Journalisten har videre presisert i kravet at han ønsker innsyn i ’ei dokumentliste over alle dokument i saka’.

Etter ombudets syn må kravet forstås slik at journalisten ønsker innsyn i en oversikt over alle dokumentene på saken i saksbehandlings- og arkivsystemet, uavhengig av om de er journalført eller ei. Dette inkluderer også eventuelle interne notater, såkalte ’0-dokumenter’ o.l.»

Ombodet legg til at innsynskravet er formulert slik at dersom det er fleire saksnummer på saka, så vil innsynskravet også omfatte innsyn i tilhøyrande dokumentlister.

«Misforstått»

Ombodet held fram:

«Slik saken er opplyst for ombudet, synes Finansdepartementet å ha misforstått eller sett bort fra det nærmere innholdet i innsynskravet. Dette til tross for at både journalisten og ombudet har forsøkt å presisere hva innsynskravet gjelder. Det er etter ombudets syn ikke tvil om at det journalistens innsynskrav gjelder, er en (eller flere) dokumentlister som viser samtlige dokumenter i en (eller flere) sak(er), ikke bare de journalførte dokumentene. Dersom departementet var i tvil om hva innsynskravet gjaldt, burde departementet kontaktet journalisten for å avklare hva han ønsket innsyn i.»

Sivilombodet slår vidare fast at Finansdepartementet ikkje har vurdert innsynskravet i tråd med reglane i offentleglova.

«Kritikkverdig»

Ombodet slår også ned på at departementet ikkje fylgde opp oppmodinga frå ombodet i mai 2022 om å ta kontakt med Dag og Tid for å avklare innhaldet i innsynskravet.

Så kjem fylgjande kraftsalve:

«Det er også kritikkverdig at departementet, særlig i lys av sakens forhistorie, der både klager og ombudet understreket hva innsynskravet gjaldt, ikke besvarte flere av ombudets spørsmål i undersøkelsen herfra under henvisning til at departementet mente det var gitt innsyn i det klager hadde bedt om. Det måtte fremstå som klart at det likevel var grunn til å besvare også ombudets øvrige spørsmål. Vi minner om at Stortinget har forutsatt at forvaltningen skal følge opp og svare på ombudets henvendelser.»

Emneknaggar

Fleire artiklar

Den israelske militære talspersonen, admiral Daniel Hagar, møter media.

Den israelske militære talspersonen, admiral Daniel Hagar, møter media.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

UtanriksSamfunn

Iransk kanondiplomati

Det iranske åtaket mot Israel bognar av strategiske bodskapar. Og mottakarane er mange.

Cecilie Hellestveit
Den israelske militære talspersonen, admiral Daniel Hagar, møter media.

Den israelske militære talspersonen, admiral Daniel Hagar, møter media.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

UtanriksSamfunn

Iransk kanondiplomati

Det iranske åtaket mot Israel bognar av strategiske bodskapar. Og mottakarane er mange.

Cecilie Hellestveit
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Thomas Lohnes / NTB

IntervjuSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Paven midt imot

Alle lèt til å misforstå kvarandre i kjønnsdebatten. Judith Butler blir både dyrka og demonisert av folk som ikkje har lese eit ord av bøkene hen skriv.

Bondelagsleiar Bjørn Gimming talar til demonstrantane utanfor Stortinget torsdag morgon. Bønder frå heile landet protesterer mot måten bondeinntekta blir rekna ut på.

Bondelagsleiar Bjørn Gimming talar til demonstrantane utanfor Stortinget torsdag morgon. Bønder frå heile landet protesterer mot måten bondeinntekta blir rekna ut på.

Foto: Heiko Junge / NTB

LandbrukSamfunn
Per Anders Todal

Jordskjelvet

Senterpartiet ville løfte bøndene, men har skaka sitt eige grunnfjell.

Abortutvalet saman med helseminister Ingvild Kjerkol under overrekkinga av rapporten. Utvalet føreslår å flytte grensa for sjølvbestemt abort til veke 18.

Abortutvalet saman med helseminister Ingvild Kjerkol under overrekkinga av rapporten. Utvalet føreslår å flytte grensa for sjølvbestemt abort til veke 18.

Foto: Heiko Junge / NTB

IntervjuSamfunn
Sofie May Rånes

Moralske kvalar

Å leggje restriksjonar på abort, er ein måte å anerkjenne menneskeverdet på, seier Morten Magelssen i abortutvalet. Han tok dissens.

Henrik H. Langeland har skrive både romanar og sakprosa etter debuten i 2003.

Henrik H. Langeland har skrive både romanar og sakprosa etter debuten i 2003.

Foto: Svein Finneide

BokMeldingar

O’hoi!

I sjangeren «skipsreiarroman» har Henrik H. Langeland levert eit svært medrivande bidrag.

Ingvild Bræin
Henrik H. Langeland har skrive både romanar og sakprosa etter debuten i 2003.

Henrik H. Langeland har skrive både romanar og sakprosa etter debuten i 2003.

Foto: Svein Finneide

BokMeldingar

O’hoi!

I sjangeren «skipsreiarroman» har Henrik H. Langeland levert eit svært medrivande bidrag.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis