Tonande biografi
Clemens Kemme lukkast i å attskapa Mozarts store c-moll-messe.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) portrettert i 1782 eller 1783 medan han arbeidde med c-moll-messa.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Messe c-Moll KV 427
Chor des Bayerischen Rundfunks; Akademie für Alte Musik Berlin;
dir.: Howard Arman.
BR Klassik 2018
Mozarts Store messe i c-moll blir gjerne sett på som ein «tonande biografi», eit verk inspirert av ei konkret hending i livet til komponisten: Ifylgje kona Constanze lova han å framføra messa i Salzburg som takk for at hans fyrste barn overlevde fødselen. Om me kan stola på Constanzes ord – ho fortalde denne historia lenge etter at mannen var død – er omstridt, ikkje minst på grunn av at Mozart faktisk aldri sluttførte prosjektet. For til liks med den andre store messekomposisjonen hans, det meir kjente Rekviemet i d-moll, er c-moll-messa ufullenda: Nokre satsar er berre noterte som skisser, ander satsar manglar heilt. For å framføra verket i dag må det difor rekonstruerast.
Ein slik rekonstruksjon blei nyss gjennomført av musikkvitaren Clemens Kemme ved konservatoriet i Amsterdam, og det er hans nye versjon me får høyra på dette påkosta dobbeltalbumet med Chor des Bayerischen Rundfunks og tidlegmusikkorkesteret Akademie für Alte Musik Berlin. På den eine CD-en får me sjølve verket, medan den andre inneheld ein interessant «lyddokumentar» om korleis Kemme gjekk fram for å attskapa Mozarts monumentalverk. I dokumentaren deltek både kor, songsolistar og orkester med små lydsnuttar som syner Mozarts ufullstendige originalsatsar og korleis Kemme gjekk fram for å fullenda dei.
Lyddokumentaren finst diverre berre på tysk. Men sjølve innspelinga står på eigne bein: Tempoa er velvalde og artikulasjonen i koret elegant og naturleg. Og ein varmare og meir fargerik klang enn den til Akademie für Alte Musik Berlin, kan knapt tenkjast.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
Messe c-Moll KV 427
Chor des Bayerischen Rundfunks; Akademie für Alte Musik Berlin;
dir.: Howard Arman.
BR Klassik 2018
Mozarts Store messe i c-moll blir gjerne sett på som ein «tonande biografi», eit verk inspirert av ei konkret hending i livet til komponisten: Ifylgje kona Constanze lova han å framføra messa i Salzburg som takk for at hans fyrste barn overlevde fødselen. Om me kan stola på Constanzes ord – ho fortalde denne historia lenge etter at mannen var død – er omstridt, ikkje minst på grunn av at Mozart faktisk aldri sluttførte prosjektet. For til liks med den andre store messekomposisjonen hans, det meir kjente Rekviemet i d-moll, er c-moll-messa ufullenda: Nokre satsar er berre noterte som skisser, ander satsar manglar heilt. For å framføra verket i dag må det difor rekonstruerast.
Ein slik rekonstruksjon blei nyss gjennomført av musikkvitaren Clemens Kemme ved konservatoriet i Amsterdam, og det er hans nye versjon me får høyra på dette påkosta dobbeltalbumet med Chor des Bayerischen Rundfunks og tidlegmusikkorkesteret Akademie für Alte Musik Berlin. På den eine CD-en får me sjølve verket, medan den andre inneheld ein interessant «lyddokumentar» om korleis Kemme gjekk fram for å attskapa Mozarts monumentalverk. I dokumentaren deltek både kor, songsolistar og orkester med små lydsnuttar som syner Mozarts ufullstendige originalsatsar og korleis Kemme gjekk fram for å fullenda dei.
Lyddokumentaren finst diverre berre på tysk. Men sjølve innspelinga står på eigne bein: Tempoa er velvalde og artikulasjonen i koret elegant og naturleg. Og ein varmare og meir fargerik klang enn den til Akademie für Alte Musik Berlin, kan knapt tenkjast.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Sunniva M. Roligheten debuterte som romanforfattar i 2022. Boka som kjem ut no, har ho skrive saman med Daniel A. Wilondja.
Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss
Orda mellom oss
Sunniva M. Roligheten, Daniel A. Wilondja og Google Translate har saman skrive ein fascinerande tekstkollasj.
Teikning: May LInn Clement
«Blokk har vore nytta om stabben folk vart halshogne på.»
Med jamne mellomrom legg Riksrevisjonen, her representert ved riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fram undersøkingar med nokså hard kritikk av korleis vedteken politikk vert gjennomført av forvaltinga.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Eit spørsmål om kontroll
I rapport etter rapport kritiserer Riksrevisjonen statlege institusjonar for feil og manglar. Men kva kjem det eigentleg ut av kritikken?
Odd Nordstoga slo gjennom som soloartist i 2004. No har han skrive sjølvbiografi.
Foto: Samlaget
Ein av oss
Odd Nordstoga skriv tankefullt om livet, ut frå rolla som folkekjær artist.
Stian Jenssen (t.v.) var alt på plass i Nato då Jens Stoltenberg tok til i jobben som generalsekretær i 2014. Dei neste ti åra skulle dei arbeide tett i lag. Her er dei fotograferte i Kongressen i Washington i januar i år.
Foto: Mandel Ngan / AFP / NTB
Nato-toppen som sa det han tenkte
Stian Jenssen fekk kritikk då han som stabssjef i Nato skisserte ei fredsløysing der Ukraina gjev opp territorium i byte mot Nato-medlemskap. – På eit tidspunkt må ein ta innover seg situasjonen på bakken, seier han.