Kvar er lyset og moroa?
Siri Hustvedt-roman går i keisam oppløysing på Oslo Nye Teater.
Scenene med naturfotografi i bakgrunnen fascinerer mest.
Foto: Erika Hebbert
Oslo Nye Teater
Siri Hustvedt:
Sommeren uten menn
Dramatisert av Karen-Maria Bille og Peter Langdal
Omsett av Marianne Sævig
Regi: Victoria H. Meirik
Scenografi: Ingrid Tønder
Det er i seinare tid ytra fleire gonger i media at altfor mange norske teaterframsyningar er bygde på romanar. Kvar er den gode originaldramatikken? Svaret er neppe at han ikkje finst. Det dreier seg nok meir om at ein tenker å femne eit større publikum om ein får med seg bokkubbmedlemmane og dei litterære studiesirklane. Norskamerikanske Siri Hustvedt har alt i fleire tiår markert seg som ei original appellerande forfattarrøyst. Men kor transportabel er ho til andre medium? Oppsetjinga av Sommeren uten menn lét oss att sterkt i tvil.
Kjærleikssorg
Hovudhistoria om ei mellomaldrande kvinne som vert dumpa av mannen sin gjennom 30 år til fordel for ei 20 år yngre kvinne, er i utgangspunktet ein klisjé, og det er sjølvsagt ikkje sjølve hendinga som er essensen. Det er reaksjonane, tankane rundt det heile og alle bihistoriene som vert genererte av denne såkalla livskrisa. Det dramaturgiske grepet ein har valt seg, er å la tre kvinner, ei i 20-åra, ei 40-åra og ei i 60-åra, spele ut historia ved dels å spele hovudpersonen Mia vekselvis, dels spele andre personar som kryssar livet hennar, alle kvinner eller jenteborn, og endeleg gå ut av rollene og fortelje direkte til publikum. Dei tre framifrå kvinnene Birgitte Victoria Svendsen, Herborg Kråkevik og Mari Dahl Sæther får alle i fullt mon demonstrert fingerøvingar på god skodespelarteknikk. At dei korkje klarer å røre eller more oss, kan vi ikkje laste dei for. Vi kan ikkje laste Siri Hustvedt heller, for vi kjenner sjølvsagt att både dei smarte formuleringane og den kvikt svingande forteljarteknikken som gjer henne særeigen som diktar. Kva er det som går gale?
Kaotisk
Problemet oppstår i det vanskelege grenselandet mellom forteljarteater og direkte skodespel. Dei tre skodespelarane får aldri tid og høve til å skape heile rollefigurar, og då vert dei stendige fokusskifta kaotiske. Keisame. Det vert aldri fullt alvor, og det vert aldri fullt ut vittig heller. Hustvedt har sjølv kalla boka ein komedie i romanform. Den intensjonen har ikkje overlevd i dramatiseringa. Songinnslaga med jazzstandardlåtar – og brått ein Janis Ian-låt frå 70-åra – er heller ikkje velvalde. Det legg seg berre utanpå heilskapen.
Til sjuande og sist er det det visuelle bakteppet som fascinerer mest denne gongen, med videoprojeksjonar av vakre naturbilete i rørsle. Hadde det berre vore ein slik flukt over sjølve stykket.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Oslo Nye Teater
Siri Hustvedt:
Sommeren uten menn
Dramatisert av Karen-Maria Bille og Peter Langdal
Omsett av Marianne Sævig
Regi: Victoria H. Meirik
Scenografi: Ingrid Tønder
Det er i seinare tid ytra fleire gonger i media at altfor mange norske teaterframsyningar er bygde på romanar. Kvar er den gode originaldramatikken? Svaret er neppe at han ikkje finst. Det dreier seg nok meir om at ein tenker å femne eit større publikum om ein får med seg bokkubbmedlemmane og dei litterære studiesirklane. Norskamerikanske Siri Hustvedt har alt i fleire tiår markert seg som ei original appellerande forfattarrøyst. Men kor transportabel er ho til andre medium? Oppsetjinga av Sommeren uten menn lét oss att sterkt i tvil.
Kjærleikssorg
Hovudhistoria om ei mellomaldrande kvinne som vert dumpa av mannen sin gjennom 30 år til fordel for ei 20 år yngre kvinne, er i utgangspunktet ein klisjé, og det er sjølvsagt ikkje sjølve hendinga som er essensen. Det er reaksjonane, tankane rundt det heile og alle bihistoriene som vert genererte av denne såkalla livskrisa. Det dramaturgiske grepet ein har valt seg, er å la tre kvinner, ei i 20-åra, ei 40-åra og ei i 60-åra, spele ut historia ved dels å spele hovudpersonen Mia vekselvis, dels spele andre personar som kryssar livet hennar, alle kvinner eller jenteborn, og endeleg gå ut av rollene og fortelje direkte til publikum. Dei tre framifrå kvinnene Birgitte Victoria Svendsen, Herborg Kråkevik og Mari Dahl Sæther får alle i fullt mon demonstrert fingerøvingar på god skodespelarteknikk. At dei korkje klarer å røre eller more oss, kan vi ikkje laste dei for. Vi kan ikkje laste Siri Hustvedt heller, for vi kjenner sjølvsagt att både dei smarte formuleringane og den kvikt svingande forteljarteknikken som gjer henne særeigen som diktar. Kva er det som går gale?
Kaotisk
Problemet oppstår i det vanskelege grenselandet mellom forteljarteater og direkte skodespel. Dei tre skodespelarane får aldri tid og høve til å skape heile rollefigurar, og då vert dei stendige fokusskifta kaotiske. Keisame. Det vert aldri fullt alvor, og det vert aldri fullt ut vittig heller. Hustvedt har sjølv kalla boka ein komedie i romanform. Den intensjonen har ikkje overlevd i dramatiseringa. Songinnslaga med jazzstandardlåtar – og brått ein Janis Ian-låt frå 70-åra – er heller ikkje velvalde. Det legg seg berre utanpå heilskapen.
Til sjuande og sist er det det visuelle bakteppet som fascinerer mest denne gongen, med videoprojeksjonar av vakre naturbilete i rørsle. Hadde det berre vore ein slik flukt over sjølve stykket.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.
Foto: Thomas Fure / NTB
– Populisme er ikkje noko å vere redd for
Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.
Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB
Uviss lagnad for Syria
Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.
Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.
Foto: Arthaus
Leiken kjærleik
Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.
Ein atomsopp lyser opp nattehimmelen under prøvesprenginga Badger i USA i 1953.
Foto via Wikimedia Commons
Eg er dauden
Samtidig som faren for ein tredje verdskrig er større enn på eit halvt hundreår, ser vi på russiske trugsmål om bruk av atomvåpen som tomme.
Foto: Edvard Thorup
Makta og den uavhengige forskinga
«Eg er fullt klar over at mange gjorde ein stor innsats i Sør-Sudan, og med gode intensjonar.»