JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Sjarmerande tilstandar

Ein gladfilm om svenske forstader, innvandrarungdom og hemnaksjonar? Just presis!

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Regissøren Izer Aliu skildrar ein småkriminell gutegjeng i Sverige.

Regissøren Izer Aliu skildrar ein småkriminell gutegjeng i Sverige.

Foto: Mer Film

Regissøren Izer Aliu skildrar ein småkriminell gutegjeng i Sverige.

Regissøren Izer Aliu skildrar ein småkriminell gutegjeng i Sverige.

Foto: Mer Film

3150
20221202
3150
20221202

Drama

Regi: Izer Aliu

12 bragder

Med: Gorgees Khoshaba, John Hanna, Rudi Abraham, Geggi Barkho

Det er tøffe tider i venegjengen i Södra Ryd. I ein brått oppstått slåstkamp stikk Food/Fuad (Khoshaba) av med halen mellom beina og lèt gjengleiar og kompis Salle (Hannar) ta støyten. For at han skal få innpass igjen, lyt han gjennomføra tolv oppgåver. Og då snakkar me ikkje om hyggelege oppgåver, sjølvsagt.

Knall

Det skal litt til å oppsummera 12 bragder utan at det høyrest ut som ein deprimerande film om svenske tilstandar, integreringsproblem og rotlause unge menn. Heldigvis skal det lite til å gjera den forventninga til skamme. Alt frå starten eksploderer det av frekk humor, sprelsk klypping, perfekt lydspor og ein bad guy som ein berre må elska.

Salle har alle kvalitetar til ein som fører an i dækelskapen – kjapp i replikken, kort i lunta, lojal mot dei han likar, nådelaus mot dei han legg for hat. At det er han som er forteljarstemma, er eit nydeleg sjakktrekk, for det er Food me faktisk følgjer. Feige, tufsete Food som det ikkje er heilt lett å skjøna kvifor får vera med i gjengen, men alle gjengar har ein Food – ein dei kan hersa med, utnytta, som sjølvsagt har ei knalltøff, pen storesyster som har moka vegen for veslebror.

Eg ler

Ein av yndlingsfilmane mine frå då eg var omtrent på alder med karakterane i 12 bragder, var Kevin Smith-klassikaren Clerks (1994), denne svartkvite perla med eit ruskete persongalleri av halvkriminelle, heilsjarmerande ungdomar på ein storkiosk i Forstads-USA.

Eg får tilsvarande gode vibbar her: Likskapane er mange, sjølv om tematikken er hardare – det same er moralen. Eg likar utruleg godt korleis Food stadig må ta oppgjer med seg sjølv ut frå oppgåvene han får tildelt, det er med på å nyansera måten me ser på både Salle, kompisane, familien og miljøet på.

Og så har regissør og manusforfattar lagt inn så mange morosame situasjonar og bipersonar at eg ler høgt. Tidenes mest ulikandes dritsekk må vera Bassam (Abraham), og tidenes mest likandes småtjuv må vera Andy (Barkho).

Guld-Amanda

Sjølv om eg ikkje tvilar på at liknande gjengar og liknande miljø finst den dag i dag, så er det eit behageleg nostalgisk preg over 12 bragder. Handlinga er lagd nokre år tilbake i tid: ikkje alle har kamera på telefonen, ein brukar framleis MP3-spelar, X-Box er ynda tjuvgods. Med nostalgi kjem vedmod, og eg kjenner at eg lengtar tilbake til tida då ikkje alt skulle dokumenterast og delast på sosiale medium.

Manusforfattar og regissør Izer Aliu skildrar på mange måtar si eiga ungdomstid og oppveksten i Sør-Sverige her, noko som kanskje forklarar kompleksiteten, nærleiken og ikkje minst kjærleiken til materialet.

Norsk-makedonske Aliu vann regi-Amanda for Fluefangeren (2017). Med svensk produksjon på 12 bragder kan han definitivt sikta mot den svenske Guldbaggen, det vil vera høgst fortent. Og mest fortent av alt er om folk går mann av huse for å sjå denne fabelaktige filmperla.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Izer Aliu

12 bragder

Med: Gorgees Khoshaba, John Hanna, Rudi Abraham, Geggi Barkho

Det er tøffe tider i venegjengen i Södra Ryd. I ein brått oppstått slåstkamp stikk Food/Fuad (Khoshaba) av med halen mellom beina og lèt gjengleiar og kompis Salle (Hannar) ta støyten. For at han skal få innpass igjen, lyt han gjennomføra tolv oppgåver. Og då snakkar me ikkje om hyggelege oppgåver, sjølvsagt.

Knall

Det skal litt til å oppsummera 12 bragder utan at det høyrest ut som ein deprimerande film om svenske tilstandar, integreringsproblem og rotlause unge menn. Heldigvis skal det lite til å gjera den forventninga til skamme. Alt frå starten eksploderer det av frekk humor, sprelsk klypping, perfekt lydspor og ein bad guy som ein berre må elska.

Salle har alle kvalitetar til ein som fører an i dækelskapen – kjapp i replikken, kort i lunta, lojal mot dei han likar, nådelaus mot dei han legg for hat. At det er han som er forteljarstemma, er eit nydeleg sjakktrekk, for det er Food me faktisk følgjer. Feige, tufsete Food som det ikkje er heilt lett å skjøna kvifor får vera med i gjengen, men alle gjengar har ein Food – ein dei kan hersa med, utnytta, som sjølvsagt har ei knalltøff, pen storesyster som har moka vegen for veslebror.

Eg ler

Ein av yndlingsfilmane mine frå då eg var omtrent på alder med karakterane i 12 bragder, var Kevin Smith-klassikaren Clerks (1994), denne svartkvite perla med eit ruskete persongalleri av halvkriminelle, heilsjarmerande ungdomar på ein storkiosk i Forstads-USA.

Eg får tilsvarande gode vibbar her: Likskapane er mange, sjølv om tematikken er hardare – det same er moralen. Eg likar utruleg godt korleis Food stadig må ta oppgjer med seg sjølv ut frå oppgåvene han får tildelt, det er med på å nyansera måten me ser på både Salle, kompisane, familien og miljøet på.

Og så har regissør og manusforfattar lagt inn så mange morosame situasjonar og bipersonar at eg ler høgt. Tidenes mest ulikandes dritsekk må vera Bassam (Abraham), og tidenes mest likandes småtjuv må vera Andy (Barkho).

Guld-Amanda

Sjølv om eg ikkje tvilar på at liknande gjengar og liknande miljø finst den dag i dag, så er det eit behageleg nostalgisk preg over 12 bragder. Handlinga er lagd nokre år tilbake i tid: ikkje alle har kamera på telefonen, ein brukar framleis MP3-spelar, X-Box er ynda tjuvgods. Med nostalgi kjem vedmod, og eg kjenner at eg lengtar tilbake til tida då ikkje alt skulle dokumenterast og delast på sosiale medium.

Manusforfattar og regissør Izer Aliu skildrar på mange måtar si eiga ungdomstid og oppveksten i Sør-Sverige her, noko som kanskje forklarar kompleksiteten, nærleiken og ikkje minst kjærleiken til materialet.

Norsk-makedonske Aliu vann regi-Amanda for Fluefangeren (2017). Med svensk produksjon på 12 bragder kan han definitivt sikta mot den svenske Guldbaggen, det vil vera høgst fortent. Og mest fortent av alt er om folk går mann av huse for å sjå denne fabelaktige filmperla.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

KommentarSidene 2-3

Vill vest i villmarka

Det har gått hardt for seg i den norske fjellheimen dei siste åra. Slik blir det når dei som kunne ha dratt i naudbremsen, er blant dei største pådrivarane for nedbygging av natur.

Astrid Sverresdotter Dypvik

Teikning: May Linn Clement

KommentarSidene 2-3

Vill vest i villmarka

Det har gått hardt for seg i den norske fjellheimen dei siste åra. Slik blir det når dei som kunne ha dratt i naudbremsen, er blant dei største pådrivarane for nedbygging av natur.

Astrid Sverresdotter Dypvik
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte

En utilstrekkelig langtidsplan

Vi har større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.

RobertMood
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte

En utilstrekkelig langtidsplan

Vi har større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.

RobertMood

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis