JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Ny polyfoni

Engegårdkvartetten spelar Johan Kvandals botnsolide strykekvartettar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) fotografert i Hamburg i 1974.

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) fotografert i Hamburg i 1974.

Foto: Privat

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) fotografert i Hamburg i 1974.

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) fotografert i Hamburg i 1974.

Foto: Privat

3075
20230217
3075
20230217

CD

Johan Kvandal:

Complete String Quartets

Engegårdkvartetten. Lawo 2023

«Det kan i dag ikkje herska tvil om at framtida til musikken ligg i ein ny polyfoni, der ein freistar å ta vare på dei moglegheitene som fortida har avla.» Dette skreiv den 26 år gamle komponisten Johan Kvandal i artikkelen «Zukunftswege norwegischer Musik» – «Framtidsvegar til norsk musikk». Teksten, som sto på prent på tysk i Deutsche Monatshefte in Norwegen i mars 1945, tek opp nye tendensar i europeisk kunstmusikk og drøftar korleis norske komponistar skal reagera på dei. Framtida ligg, slik forfattaren ser det, i ein ny og strengare stil tufta på klassiske former og kontrapunkt, altså stykke der fleire sjølvstendige, lineært førte melodistemmer blir fletta saman til ein kompositorisk einskap. Estetikken Kvandal her skisserer, er neoklassisk. Han etterlyser ny objektivitet og klåre i kunstmusikken.

Radikalt arkaisk

Året etter at artikkelen sto på prent, i 1946, komponerte Kvandal ein Fuge for strykekvartett som fylgjer denne estetikken til fulle. Stykket, som opnar Engegårdkvartettens album Complete String Quartets, er radikalt arkaisk (det er vel ikkje berre eg som her får assosiasjonar til J. S. Bachs fugesamling Die Kunst der Fuge). Musikarane formar det lyriske fugetemaet fint, særleg dei mange musikalske «sukka», og einskildstemmene har naturleg og organisk frasering.

Kvandal, son til komponisten David Monrad Johansen (1888–1974), sprang ut or ein nasjonal musikktradisjon, der folkemusikk og norskdom stod sterkt, men var òg innom mange ulike straumdrag i kunstmusikken i løpet av komponistkarrieren. Fuge for strykekvartett er eit kuriosum utan opusnummer; det blir ikkje feil å kalla han ein stilhistorisk komposisjonsstudie. Dei tre «skikkelege» strykekvartettane på plata er derimot fullskala kammermusikkverk.

Tre kvartettar

Strykekvartett nr. 1, op. 11, er også frå 1946. Dette er den mest neoklassiske av kvartettane og har eit mildt og tidvis skjemtande tonespråk, med klåre former. Strykekvartettane til wienerklassikaren J. Haydn har nok her tent Kvandal som formalt førebilete. Han studerte sjølv komposisjon i Wien under andre verdskrigen, der han tileigna seg eit grundig musikalsk handverk.

Seinare, i 1950-åra, studerte han så i Paris, som var ein meir progressiv musikkmetropol enn Wien. Det neste verket på plata, Strykekvartett nr. 2, op. 27 (1966), er modernistisk og dissonerande, men likevel ikkje heilt utan lyrisk nerve, særleg i sistesatsen «Epilog». I den siste kvartetten, Strykekvartett nr. 3, op. 60 (1983), mildnar atter uttrykket. Reminisensar frå Kvandals tidlege, neoklassiske periode er tydelege, men i tillegg høyrer me friske rytmar og melodikk frå norsk slåttemusikk.

Engegårdkvartettens spel er her, som elles på plata, strålande. Som heilskap er albumet deira eit viktig og vakkert monument over ein av Noregs best skolerte 1900-talskomponistar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Johan Kvandal:

Complete String Quartets

Engegårdkvartetten. Lawo 2023

«Det kan i dag ikkje herska tvil om at framtida til musikken ligg i ein ny polyfoni, der ein freistar å ta vare på dei moglegheitene som fortida har avla.» Dette skreiv den 26 år gamle komponisten Johan Kvandal i artikkelen «Zukunftswege norwegischer Musik» – «Framtidsvegar til norsk musikk». Teksten, som sto på prent på tysk i Deutsche Monatshefte in Norwegen i mars 1945, tek opp nye tendensar i europeisk kunstmusikk og drøftar korleis norske komponistar skal reagera på dei. Framtida ligg, slik forfattaren ser det, i ein ny og strengare stil tufta på klassiske former og kontrapunkt, altså stykke der fleire sjølvstendige, lineært førte melodistemmer blir fletta saman til ein kompositorisk einskap. Estetikken Kvandal her skisserer, er neoklassisk. Han etterlyser ny objektivitet og klåre i kunstmusikken.

Radikalt arkaisk

Året etter at artikkelen sto på prent, i 1946, komponerte Kvandal ein Fuge for strykekvartett som fylgjer denne estetikken til fulle. Stykket, som opnar Engegårdkvartettens album Complete String Quartets, er radikalt arkaisk (det er vel ikkje berre eg som her får assosiasjonar til J. S. Bachs fugesamling Die Kunst der Fuge). Musikarane formar det lyriske fugetemaet fint, særleg dei mange musikalske «sukka», og einskildstemmene har naturleg og organisk frasering.

Kvandal, son til komponisten David Monrad Johansen (1888–1974), sprang ut or ein nasjonal musikktradisjon, der folkemusikk og norskdom stod sterkt, men var òg innom mange ulike straumdrag i kunstmusikken i løpet av komponistkarrieren. Fuge for strykekvartett er eit kuriosum utan opusnummer; det blir ikkje feil å kalla han ein stilhistorisk komposisjonsstudie. Dei tre «skikkelege» strykekvartettane på plata er derimot fullskala kammermusikkverk.

Tre kvartettar

Strykekvartett nr. 1, op. 11, er også frå 1946. Dette er den mest neoklassiske av kvartettane og har eit mildt og tidvis skjemtande tonespråk, med klåre former. Strykekvartettane til wienerklassikaren J. Haydn har nok her tent Kvandal som formalt førebilete. Han studerte sjølv komposisjon i Wien under andre verdskrigen, der han tileigna seg eit grundig musikalsk handverk.

Seinare, i 1950-åra, studerte han så i Paris, som var ein meir progressiv musikkmetropol enn Wien. Det neste verket på plata, Strykekvartett nr. 2, op. 27 (1966), er modernistisk og dissonerande, men likevel ikkje heilt utan lyrisk nerve, særleg i sistesatsen «Epilog». I den siste kvartetten, Strykekvartett nr. 3, op. 60 (1983), mildnar atter uttrykket. Reminisensar frå Kvandals tidlege, neoklassiske periode er tydelege, men i tillegg høyrer me friske rytmar og melodikk frå norsk slåttemusikk.

Engegårdkvartettens spel er her, som elles på plata, strålande. Som heilskap er albumet deira eit viktig og vakkert monument over ein av Noregs best skolerte 1900-talskomponistar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det er nærare eitt år sidan klima- og miljøminister Espen Barth Eide fekk rapporten frå leiaren i Genteknologiutvalet, Anna Wargelius, men er vi noko nærare å skjøne kva han handlar om?

Det er nærare eitt år sidan klima- og miljøminister Espen Barth Eide fekk rapporten frå leiaren i Genteknologiutvalet, Anna Wargelius, men er vi noko nærare å skjøne kva han handlar om?

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn

«Visste du at vi held på å tillate bruk og omsetning av genmodifiserte organismar i Noreg?»

Siri Helle
Det er nærare eitt år sidan klima- og miljøminister Espen Barth Eide fekk rapporten frå leiaren i Genteknologiutvalet, Anna Wargelius, men er vi noko nærare å skjøne kva han handlar om?

Det er nærare eitt år sidan klima- og miljøminister Espen Barth Eide fekk rapporten frå leiaren i Genteknologiutvalet, Anna Wargelius, men er vi noko nærare å skjøne kva han handlar om?

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn

«Visste du at vi held på å tillate bruk og omsetning av genmodifiserte organismar i Noreg?»

Siri Helle
Barnelege og stipendiat Joel Selvakumar er kritisk til fleire artiklar Dag og Tid har publisert om seinfølger av covid-19.

Barnelege og stipendiat Joel Selvakumar er kritisk til fleire artiklar Dag og Tid har publisert om seinfølger av covid-19.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
JoelSelvakumar

Einsidig om seinfølger

Risikoen for seinfølger etter covid-19 har falle dramatisk, og det er ikkje grunn til å tru at han aukar med gjentatte infeksjonar

Ameline med den fyrstefødde, Symra, i 2018.

Ameline med den fyrstefødde, Symra, i 2018.

Foto: Svein Gjerdåker

LandbrukSamfunn
Svein Gjerdåker

Dag og Tid-kua Ameline er daud

Ein morgon i mars låg Ameline daud i fjøset til Hilde og Lars Selheim på Voss.

Kjønnsfilosof Judith Butler

Kjønnsfilosof Judith Butler

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

EssaySamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Feltnotat frå kulturkrigane

Kjønnsdebatten har innteke hovudscena i internasjonal politikk. På veg for å intervjue verdas mest innflytelsesrike kjønnsfilosof, Judith Butler, forsøker eg å orientere meg i ein raskt ekspanderande konflikt. 

Sju menn fortel sju historier knytte saman av musikk og ein fellesskap om det å ikkje høyre til.

Sju menn fortel sju historier knytte saman av musikk og ein fellesskap om det å ikkje høyre til.

Foto: Den Nationale Scene

TeaterMeldingar

«Som få evnar Frode Grytten å skildre menn som av ymse grunnar fell utanfor.»

Jan H. Landro
Sju menn fortel sju historier knytte saman av musikk og ein fellesskap om det å ikkje høyre til.

Sju menn fortel sju historier knytte saman av musikk og ein fellesskap om det å ikkje høyre til.

Foto: Den Nationale Scene

TeaterMeldingar

«Som få evnar Frode Grytten å skildre menn som av ymse grunnar fell utanfor.»

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis