Tre klassiske konsertar du bør få med deg under Festspillene i Bergen
Den ungarske pianisten András Schiff.
Foto: Birgitta Kowsky
Håkonshallen, sundag 27. mai kl. 19.30
Ungarske András Schiff, som er blitt ein fast gjest under Festspillene dei siste åra, er ein seidmann ved klaveret. Frå dei førre solokonsertane hans i Håkonshallen hugsar eg han ikkje som ein utettervend og karismatisk konsertpianist – det som trollbatt, var den raffinerte klang- og fraseforminga, ein framføringsmåte som ikkje verka spontan, men som noko han står fullt og heilt inne for. Schiff plar halda seg til hevdvunne repertoar. Slik òg på sundag, der Mendelssohns fiss-mollfantasi, Beethovens Fiss-dursonate, op. 78, og nokre mindre stykke av Brahms står på programmet. Avslutninga blir kan hende høgdepunktet: Bachs Engelske suite nr. 6 i d-moll, eit verk Schiff har spelt inn på plate fleire gonger.
Grieghallen, sundag 27. mai kl. 19.30
Om du føretrekkjer orkester til klaveret, kan du til same tid på sundag i staden vitja Grieghallen, der Festspillenes faste «signaturverk» blir å høyra: Griegs Klaverkonsert i a-moll, i år med sørkoreanske Ah Ruem Ahn som solist, akkompagnert av Bergen Filharmoniske Orkester med sjefdirigent Edward Gardner. Men før du får Griegs søtsaker, blir det kompromisslaus samtidsmusikk av årets festspelkomponist og «artist in residence», russiske Sofia Gubaidulina. Fiolinkonserten hennar Offertorium blei i 1981 smugla frå Sovjet til Vesten og urframførd i Wien av latviske Gidon Kremer, som den gongen òg nett hadde hoppa av frå Sovjet. Og det er dette som gjer framføringa ekstra spanande: Solisten denne kvelden er den same Kremer, ein av verdas fremste samtidsmusikkfiolinistar.
Troldhaugen, fredag 1. og laurdag 2. juni kl 22.30
Når eg spør utanlandske journalistar som har vitja Festspillene, kva som er det beste minnet deira frå Bergen, er det fleire som har nemnt intimkonsertane i Griegs villa på Troldhaugen. Men du treng ikkje vera utlending for å kjenna på det heilt spesielle ved kveldane i Edvard og Ninas stove, der ein sit så tett kring flygelet at ein liksom kan pusta med pianisten. Neste helg er det den spanande kunstnaren Ingrid Andsnes som spelar tysk høgromantisk klavermusikk av Clara Schumann, Robert Schumann og Brahms – repertoar som høver perfekt til Griegs Steinway-flygel frå 1892.
Sjur Haga Bringeland
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Håkonshallen, sundag 27. mai kl. 19.30
Ungarske András Schiff, som er blitt ein fast gjest under Festspillene dei siste åra, er ein seidmann ved klaveret. Frå dei førre solokonsertane hans i Håkonshallen hugsar eg han ikkje som ein utettervend og karismatisk konsertpianist – det som trollbatt, var den raffinerte klang- og fraseforminga, ein framføringsmåte som ikkje verka spontan, men som noko han står fullt og heilt inne for. Schiff plar halda seg til hevdvunne repertoar. Slik òg på sundag, der Mendelssohns fiss-mollfantasi, Beethovens Fiss-dursonate, op. 78, og nokre mindre stykke av Brahms står på programmet. Avslutninga blir kan hende høgdepunktet: Bachs Engelske suite nr. 6 i d-moll, eit verk Schiff har spelt inn på plate fleire gonger.
Grieghallen, sundag 27. mai kl. 19.30
Om du føretrekkjer orkester til klaveret, kan du til same tid på sundag i staden vitja Grieghallen, der Festspillenes faste «signaturverk» blir å høyra: Griegs Klaverkonsert i a-moll, i år med sørkoreanske Ah Ruem Ahn som solist, akkompagnert av Bergen Filharmoniske Orkester med sjefdirigent Edward Gardner. Men før du får Griegs søtsaker, blir det kompromisslaus samtidsmusikk av årets festspelkomponist og «artist in residence», russiske Sofia Gubaidulina. Fiolinkonserten hennar Offertorium blei i 1981 smugla frå Sovjet til Vesten og urframførd i Wien av latviske Gidon Kremer, som den gongen òg nett hadde hoppa av frå Sovjet. Og det er dette som gjer framføringa ekstra spanande: Solisten denne kvelden er den same Kremer, ein av verdas fremste samtidsmusikkfiolinistar.
Troldhaugen, fredag 1. og laurdag 2. juni kl 22.30
Når eg spør utanlandske journalistar som har vitja Festspillene, kva som er det beste minnet deira frå Bergen, er det fleire som har nemnt intimkonsertane i Griegs villa på Troldhaugen. Men du treng ikkje vera utlending for å kjenna på det heilt spesielle ved kveldane i Edvard og Ninas stove, der ein sit så tett kring flygelet at ein liksom kan pusta med pianisten. Neste helg er det den spanande kunstnaren Ingrid Andsnes som spelar tysk høgromantisk klavermusikk av Clara Schumann, Robert Schumann og Brahms – repertoar som høver perfekt til Griegs Steinway-flygel frå 1892.
Sjur Haga Bringeland
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.